سلامتی, سبک زندگی

برنامه غذایی دیابتی ها

7 1

برنامه غذایی دیابتی ها

منظور از برنامه غذایی (رژیم غذایی) ، مشخص کردن موادی است که می خورید. غذاهایی که میخورید ممکن است بدون برنامه ریزی یا به پیروی از الگوی از پیش طرح ریزی شده ای باشد. در برنامه غذایی از پیش طرح ریزی شده باید به دو عامل عمده توجه کرد:
. چقدر می خورید؛

چه می خورید ؟

مبتلایان به بیماری دیابت باید به این دو عامل توجه کنند. برنامه غذایی مبتلایان به دیابت مهمترین بخش درمان آنها به حساب می آید. چقدر می خورید
برای زنده ماندن باید غذا بخورید، چرا؟ غذا مادہ سوختی بدن است. غذایی که می خوریم تجزیه می شود تا انرژی مورد نیاز برای تداوم فرایندهای ضروري نگاهدارنده بدن تأمین شود (این فرایندها، مثلا، عبارت اند از ضربان قلب و تنفس) و عضلات بدن قدرت کافی برای حرکت داشته باشند. اگر در یک روز بیش از نیاز بدن در آن روز غذا بخورید، بدنتان غذای اضافی را به صورت چربی در خود ذخیره می کند.

اگر کمتر از میزان مورد نیاز بدن غذا بخورید، بدنتان با تجزیه ذخیره های چربی از «غذاهای درونی» استفاده خواهد کرد. کودکان و نوجوانان به انرژی غذایی بیشتری نیاز دارند تا به رشدشان کمک شود.

اگر بیشتر از چهل سال دارید، دیگر نیازی نیست به قصد رشد غذا بخورید. نیازتان به مواد غذایی در این سن بسیار کمتر از سنین نوجوانی است مگر آنکه حرفه تان اقتضا کند (یعنی، شغل انرژی بری باشد). مقدار انرژی ای که از طریق خوردن غذا تأمین می کنیم، باید با مقدار انرژی ای که مصرف می کنیم برابر باشد.

 

اگر مقدار غذایی که می خورید دقیقا برابر مقدار غذای مورد نیازتان باشد، وزنتان ثابت خواهد ماند.

شما اگر بیشتر از نیازتان غذا بخورید، بتدریج چاق خواهید شد. اگر کمتر از نیازتان بخورید، وزن از دست خواهید داد. انرژی را با کیلو کالری می سنجند و به اختصار کالری می نامند و با Kcal نمایش می دهند. انرژی را می توان با کیلو ژول هم اندازه گرفت. اگر در مورد مقدار تقریبی انرژی مورد مصرف خود و انرژی موجود در انواع گوناگون غذاها اطلاعاتی کلی داشته باشید، اندازه گیری انرژی به شما کمک خواهد کرد.

انرژی مصرفی

برای حفظ بدن در وضعیت موجودش، بسته به اینکه وزنتان و سایر عوامل چون گرما یا سرما و عوامل فردی چون ساختار بدن و وضع شیمیایی ترکیبات آن چگونه باشد، تقریبا به ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ کیلو کالری نیاز دارید. کسی که برای حفظ وضعیتش روزانه به ۲۰۰۰ کیلو کالری انرژی مصرفی نیاز داشته باشد، باید پیکری درشت داشته باشد. فعالیتها نیز مقادیر متفاوتی انرژی می طلبند؛ و این انرژی بسته به تلاش و کارایی شما در انجام دادن آن فعالیت و ابعاد بدنتان متفاوت خواهد بود. شما در انجام حرکات ورزشی بسیار کمتر از آنچه مردم تصور می کنند، کالری مصرف می کنید.

مثلا خانمی با جثه متوسط در یک ساعت اطوکشی نزدیک به ۱۲۰ کیلو کالری انرژی به مصرف می رساند. به همین ترتیب، شما باید ورزشکار بسیار فعالی باشید تا در طی یک رشته حرکات ورزشی کالری فوق العاده زیادی مصرف کنید. اگر همان زن مدت یک ساعت بدود، ممکن است ۵۸۰ کیلو کالری انرژی مصرف کند. هرگاه ۱۱۲ گرم شکلات مصرف کنید، این مقدار انرژی مصرفی جبران می شود. اما اگر به طور مرتب، مثلا هر روز، ورزش کنید، بتدریج کالریهایی را که در اختیار دارید، مصرف خواهید کرد.

فروشگاه اینترنتی نیتالا با عرضه محصولات رژیمی و بدون قند افتخار خدمت رسانی به رژیمی ها و دیابتی های گرامی را دارد

برای مشاهده محصولات رژیمی و بدون قند کلیک کنید 
برای اطلاع از تخفیفات و جشنواره های ما صفحه اینستاگرام مارا دنبال کنید Nitalashop@

دیدگاهتان را بنویسید