سلامتی

فواید و مضررات نوتلا

فواید و مضررات نوتلا

فواید و مضررات نوتلا

 

شکلات نوتلا چه فواید و مضراتی دارد ؟! آیا نوتلا مفید است ؟

طعم شکلاتی و بی نظیر نوتلا دل همه را بدست آورده است ، از بزرگسال گرفته تا کودکان و نوجوانان . اما آیا خوردن شکلات نوتلا برای کودکان و یا افراد دیابتی ضرری ندارد ؟؟ آیا تمامی افراد می توانند نوتلا بخوردند ؟! اگر مایل هستید که از فواید و مضرات شکلات نوتلا بیشتر آگاه شوید ، تا انتهای این مقاله از نیتالا با ما همراه باشید.

فواید و مضررات نوتلا

نوتلا چیست؟

نوتلا نوعی کاکائوی فندقی است که توسط فریرو، یک شرکت ایتالیایی که سومین تولید کننده بزرگ شکلات در جهان است ؛ تولید و عرضه می شود. کلمه نوتلا از دو واژه‌ی Nut به معنای فندق و ella حرف تعریف برای کلمات مونث در زبان ایتالیایی تشکیل شده است.

تاریخچه نوتلا :

تاریخچه نوتلا به بیش از 65 سال پیش بازمی گردد. در سال 1946 میلادی، پیترو فررو کلوچه‌پز ایتالیایی، خمیری خوشمزه برای استفاده بر روی نان تهیه کرد. در آن زمان که کاکائو نایاب بود، فررو از ترکیب فندق با کاکائو و کره‌ی کاکائو و غیره استفاده کرد تا بحران کم بود شکلات را بتوانند پشت سر بگذارند .در سال 1959 شعبه‌ی فررو فرانس در نورماندی تأسیس شد و دو سال بعد این کارخانه موفق شد شکلات صبحانه‌ای تولید کند که شبیه به همین شکلات صبحانه‌های امروزی بود. در سال 1964 فررو اولین شیشه‌ی نوتلا را در ایتالیا به بازار عرضه کرد، که در همان اوایل به سرعت در سرتاسر جهان به شهرت رسید. نوتلا در ایتالیا و در طول جنگ جهانی دوم تهیه شد. امروزه مردم سراسر دنیا  عاشق طعم دلچسب شکلات نوتلا  هستند و آن را خریداری و مصرف می کنند .اگرچه نوتلا در حال حاضر به عنوان یک نوع دسر طبقه بندی می شود، اما فریرو آن را به عنوان شکلات صبحانه به بازار عرضه می کند. جالب است بدانید که فرانسوی ها بیشترین مصرف کننده های نوتلا در دنیا هستند و حدود 75 درصد خانواده های فرانسوی، مشتری دائم این شکلات صبحانه ها محسوب می شوند.

photo 2023 07 20 10 44 42 7261124409866321924

برای بررسی فواید و مضررات نوتلا ابتدا باید مواد تشکیل دهنده ی آنرا بررسی کنیم

مواد تشکیل دهنده و ارزش غذایی نوتلا

فریرو به اجزای ساده تشکیل دهنده نوتلا افتخار می کند.به عنوان مثال این شرکت تلاش کرده است تا از مواد پایدارتر، از جمله روغن پالم و کاکائو برای تهیه نوتلا استفاده کند.

  • نوتلا حاوی مواد زیر است :

۱)شکر : بسته به محل تولید شکر یا عصاره تصفیه شده ی آن. شکر بزرگترین جز تشکیل دهنده ی نوتلاست.

۲)روغن پالم : نوعی روغن گیاهی است که از میوه درخت نخل حاصل می شود. روغن پالم به این محصول بافت خامه ای میبخشد .

۳)فندق : 100٪ خمیر فندق خالص در نوتلا. هر شیشه شکلات نوتلا حاوی معادل حدود 50 عدد از این مغزهای شیرین است.

۴)کاکائو : بیشتر دانه های کاکائو مورد استفاده در نوتلا از آفریقای غربی است. آن ها به صورت پودر ریز فرآوری شده و با مواد دیگر مخلوط می شوند تا طعم شکلاتی به آن ها داده شود.

۵)شیر خشک بدون چربی : با حذف آب شیر بدون چربی پاستوریزه تهیه می شود. ماندگاری پودر شیر بسیار بیشتر از شیر معمولی است به همین دلیل نیازی به یخچال ندارد.

۶)لسیتین سویا : لسیتین سویا یک امولسیون کننده است به این معنی که باعث می شود مواد از هم جدا نشوند، بافت صاف و یکنواختی داشته باشند . این ماده چربی است که از دانه های سویا گرفته شده و یک ماده افزودنی غذایی رایج است.

۷)وانیلین : یک طعم دهنده است که به طور طبیعی در عصاره لوبیای وانیل یافت می شود. نوتلا حاوی وانیلین است .

photo 2023 07 20 10 44 23 7261124345441812484

دو قاشق غذاخوری (37 گرم) نوتلا حاوی مواد زیر است :

  • کالری : 200
  • چربی : 12 گرم
  • شکر : 21 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • کلسیم : 4٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 4٪ مقدار مورد نیاز روزانه

 

فواید شکلات نوتلا :

  • شکلات نوتلا از نظر ارزش غذایی حاوی مواد معدنی مختلفی از جمله : فسفر و منیزیم است و سرشار از برخی ویتامین‌های دیگر به خصوص ویتامین B12 و ویتامین E می‌باشد. دو برش نان تست به همراه یک لایه از این شکلات می‌تواند حدود 21 درصد از نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین E را تامین کند. این شکلات همچنین حاوی آهن و عناصر مغذی دیگر نیز هست.
  • نوتلا حاوی فندق است. در واقع هر 100 گرم از این شکلات صبحانه حاوی 13 گرم فندق است که سرشار ازویتامینE، پتاسیم، منگنز و همچنین آرژنین می‌باشد. ویتامین E خاصیت آنتی‌ اکسیدانی دارد. آرژنین اسید آمینه‌ای است که نقش موثری در عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن و ترشح هورمون‌ها دارد.
  • یک قاشق غذاخوری نوتلا 4 درصد نیاز روزانه به آهن و 4 درصد نیاز روزانه به کلسیم را تامین می‌کند. آهن به بدن کمک می‌کند که گلبول‌های قرمز تولید کند و برای سلامتی سیستم ایمنی بدن لازم است. کلسیم نیز حافظ سلامتی دندان‌ها و استخوان‌هاست و همچنین وظیفه کمک‌رسانی و تنظیم فشارخونرا بر عهده دارد.

فواید و مضررات نوتلا

البته باید بدانید که شکلات خوشمزه نوتلا علاوه بر برخورداری از فواید بسیار ، از یکسری مضراتی نیز برخوردار است که باید از آن ها آگاه باشید :

مضرات شکلات نوتلا :

  • در حالی که نوتلا به عنوان محصول فندق دار و سالم تبلیغ می شود، قند ابتدای برچسب مواد تشکیل دهنده آن ذکر شده است. به این دلیل که شکر ماده اصلی آن است و 57٪ وزن آن را تشکیل می دهد.
  • شکلات نوتلا حاوی چربی‌های خاصی مانند روغن پالماست که اگر به مقدار زیاد مصرف شود، موجب افزایش سطح کلسترول و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد. همچنین، شکلات نوتلا برای کودکان زیر سه سال بسیار خطرناک خواهد بود. در نتیجه، برای حفظ سلامتی خود، میزان مصرف شکلات نوتلا و سایر شکلات‌های خانگی باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد و به نظر می‌رسد مصرف زیاد و پیاپی آن موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی می‌شود که ممکن است جبران پذیر نباشند.

 

بنابراین با توجه به موضوعات ذکر شده توصیه می شود مصرف میزان شکلات نوتلا در صبحانه و میان وعده های خود را بررسی کرده و از زیاده روی از آن خودداری کنید . با آرزوی سلامتی و تندرستی برای تمامی شما عزیزان . نیتالا.

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید