سلامتی

خواص گریپ فروت

خواص گریپ فروت
خواص گریپ فروت

 

عجیب ترین خواص گریپ فروت ، بهترین میوه بدون قند برای لاغری ، فشارخون و دیابت !!

پرورش و کاشت گریپ فروت تقریبا از قرن هجدهم آغاز شد . این میوه خوشمزه علاوه بر سالم و مقوی بودن تاثیر بسزایی بر زیبایی پوست و مو و کاهش خطرات ابتلا به انواع بیماری ها از جمله دیابت دارد . در ادامه به صورت مفصل تر و جزئی تر به بررسی کامل تمامی فواید آن برای بدن خواهیم پرداخت ، پس در ادامه با نیتالا همراه باشید .

خواص گریپ فروت

گریپ فروت

  • گریپ ‌فروت میوه نارنجی بزرگی است که به خانواده مرکبات تعلق دارد.جالب است بدانید که گریپ فروت از پیوند متقابل طبیعی بین پرتقال و دارابی به وجود آمده است.
  • قطر یک گریپ ‌فروت بسته به تنوع آن می‌تواند بین 10-15 سانت باشد.
  • مزه گریپ ‌فروت می‌تواند تلخ و یا ترش باشد اما فواید سلامتی بسیاری دارد.

فواید گریپ فروت :

۱)سرشار از ویتامین :

همانطور که می دانید، گریپ فروت به علت برخورداری از مقدار زیادی ویتامین C معروف است. اما باید بدانید که این میوه مقوی ،از فواید بسیار دیگری نیز برخوردار است .

گریپ فروت غنی از ویتامین A  فیبر و پتاسیم می باشد.مقدار ویتامین های موجود در گریپ فروت به شرح زیر است :

ویتامین سی  38.4 میلی گرم. 64%

ویتامین آ  1415 میلی گرم.  28%

تیامین – 0.1 میلی گرم. 4%

فولات – 16 میکروگرم. 4%

پتاسیم – 166 میلی گرم. 5%

فیبر – 2 گرم. 8%

ویتامین بی 6  – 0.1 میلی گرم. 3%

منیزیم – 11.1 میلی گرم. 3%

خواص گریپ فروت

 

۲)دومین مورد از فواید گریپ فروت تاثیر چشم گیر آن در زیبایی پوست است :

با خوردت مقداری گریپ فروت و گنجاندن آن در رژیم غذایی می توان از فواید شگفت انگیز آن بر زیبایی پوست بهره مند شد . علاوه بر این ، امروزه از گریپ فروت روغن آن را گرفته و برای روتین های پوستی استفاده می کنند . از جمله مزایای روغن گریپ فروت،  جوانسازی و لیفتینگ صورت است . همچنین به پاکسازی پوست و درمان بسیاری از معضلات پوستی، از جمله آکنه کمک بسیاری می کند.روغن گریپ فروت علاوه بر زیبایی و سلامت پوست به رشد و تقویت مو نیز کمک می کند .

 

۳)خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بالایی دارد:

گریپ فروت دارای چندین ماده مغذی مهم است که آنتی اکسیدان های قوی هستند. آنتی اکسیدان های شناخته شده تر آن :  ویتامین C، بتا کاروتن، لیکوپن و فلاونون هستند. علاوه بر این گریپ فروت دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد که باعث می‌شود بدن شما برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها و حتی سرطان ها آماده باشد. به هنگام خوردن یا آب گرفتن گریپ فروت، پوست آن معمولا جدا می شود ، بهتر است بخشی از آلبدو یا بخش های سفید به آن را باقی بگذارید، چرا که حاوی بالاترین مقدار بیوفلاونوئیدهای با ارزش است که ضد سرطان قوی بشمار رفته و بدن شما را مقاوم می سازد  .آنها به ویژه در برابر سرطان های معده و پانکراس محافظت ایجاد می کنند.

۴) جلوگیری از مقاومت به انسولین و کمک به کاهش وزن:

در راستای اجرای یک آزمایش پزشکی، ۹۱ بیمار با اضافه وزن بالا در مطالعه اثرات گریپ فروت بر وزن و مقاومت به انسولین شرکت کردند. آن ها به چهار گروه مختلف با ترکیبات متفاوت آب گریپ فروت، گریپ فروت تازه، کپسول گریپ فروت و کپسول های دارونما تقسیم شدند.در بیماران مبتلا به سندروم متابولیک اثرات با کپسول گریپ فروت نیز دیده شد و مقاومت به انسولین با گریپ فروت تازه بهبود یافت.

photo 2023 07 23 07 29 54 7261124328261943328

۵) بهبود گردش خون :

افراد با گردش خون ضعیف در مدت زمان طولانی متوجه خواهند شد که سیستم ایمنی بدنشان پایین است. با جریان خون ضعیف، بدن مستعد ابتلا به بیماری های مزمن خواهد شد.بنابراین نوشیدن مرتب آب گریپ فروت به بهبود گردش خون کمک بسیاری می کند و همراه با آن، بسیاری از مسائل و شرایط سلامتی نیز تغییر خواهد کرد.

۶) محافظت از سلامت قلب :

پکتین موجود در این میوه در کاهش تجمع رسوبات شریانی موثر بوده و ویتامین C به تقویت و حفظ کشش و انعطاف شریان ها و جلوگیری از آترواسکلروز کمک می کند. اگر داروی فشار خون مصرف نمی کنید، گریپ فروت غذای عالی برای کاهش فشار خون بالا می باشد؛ بنابراین با توجه به مقدار بالای پتاسیم، لیکوپن، کولین و ویتامین C آب گریپ فروت می تواند فشار خون را تنظیم کرده و به حالت عادی بازگرداند . خوردن مقدار بالایی از غذاهای غنی از فلاونوئیدها مانند گریپ فروت ممکن است خطر سکته مغزی ایسکمیک را در مردان و زنان پایین بیاورد.

۷) سم زدایی کبد و کیسه صفرا :

دلایل خوبی وجود دارد که گریپ فروت اغلب در پروتکل های سم زدایی کبد و کیسه صفرا استفاده می شود. اول از همه، تلخی موجود در گریپ فروت و بدون قند بودن آن، یک میوه عالی برای حمایت از کبد است.نارینجنین، فلاونوئید تلخ در گریپ فروت است و اثرات مفیدی در بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داده است.

photo 2023 07 23 07 29 53 7261124422751223836

 

۸) کاهش فشار خون بالا با گریپ فروت :

تحقیقات انجام شده نشانگر این است که گریپ فروت سبب کاهش فشار خون می شود . در یک مطالعه بر روی فشار خون در بزرگسالان سالم و دارای اضافه وزن، شرکت کنندگان نصف گریپ فروت تازه را با هر وعده غذایی (3 بار در روز) به مدت شش هفته دریافت کردند.مصرف گریپ فروت با کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک همراه بود. بهبود در چربی های گردش خون مشاهده شد، کلسترول کل و کلسترول مضر نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت.

۹)بهبود سلامت گوارش :

گریپ فروت انتخابی عالی برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند سوء هاضمه، یبوست، IBS، گاز معده، التهاب و .. است.
خوردن گریپ فروت کمک می کند تا تولید اسید معده، برای هضم مناسب غذا تحریک شود. اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالا باعث کاهش ناراحتی گوارشی ناشی از رژیم غذایی نامناسب می شود. هنگام خوردن میوه، آن را با آلبدو و مغز آن (مواد سفید زیر پوست) بخورید تا فیبر اضافی آنها به حرکات روده کمک کنند.

بهترین زمان برای نوشیدن آب گریپ ‌فروت چه موقع است؟

  • همیشه پیشنهاد می شود آب ‌میوه تازه تهیه ‌شده را حداقل 15 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.
  • برای کاهش وزن، می توانید از نصف گریپ ‌فروت سه بار در روز و 15 دقیقه قبل از غذا، استفاده کنید.
  • گریپ فروت قند کمتری نسبت به پرتقال دارد.به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای افراد دیابتی می باشد و با خیال راحت می توانند آن را میل کنند .

 

از همراهی پر مهر شما متشکریم . نیتالا

دیدگاهتان را بنویسید