سبک زندگی, سلامتی

افراد دیابتی چه نوع آجیلی را می توانند مصرف کنند ؟

IMG 20230508 112539 405

افراد دیابتی چه نوع آجیلی را می توانند مصرف کنند ؟

 

اجیل

دیابت چیست ؟؟

تمام مواد غذایی که ما در طول روز مصرف می کنیم در معده هضم شده و در نهایت به قند یا همان گلوکوز تبدیل می شود. این گلوکوزها برای این که بسوزند و به انرژی تبدیل شوند باید وارد سلول ها بشوند. کلید ورود به سلول ها هورمونی است بنام انسولین که در پانکراس تولید می شود. وقتی این کلید موجود نباشد قند نمی تواند وارد سلول ها شود بنابراین در خون باقی مانده و باعث می شود که قند خون شما بالا برود که با آن هایپرگلیسمی نیز گفته می شود.

این موضوع به سه علت ممکن است رخ بدهد :

  1. پانکراس به میزان کافی انسولین تولید نمی کند. (کلید ندارند که وارد سلول بشن)
    2. انسولین تولید می شود اما عملکرد صحیح و مطلوبی ندارد.( کلیدش سوخته!😄)
    3. در زمان بارداری انسولین عملکرد کمتری دارد.

دقت داشته باشید که میزان قندخون مطلوب باید کمتر از 96 میلی گرم در دسی لیتر باشد. یکی از مواد غذایی خوش طعم و مقوی که می توان با انتخاب صحیح نوع آن و گنجاندن آن ها در رژیم غذایی خود ، خطر ابتلا به دیابت و یا معضلات ناشی از ابتلا به آن را رفع نمود خوردن آجیل است ! اگر شما نیز مشتاق هستید که بدانید افراد دیابتی کدام یک از آجیل ها را می توانند مصرف کنند و از فواید آن بهره ببرند ، تا پایان این مقاله از نیتالا همراه باشید .

IMG 20230508 112539 405

 

فواید مصرف آجیل برای افراد مبتلا به دیابت  :

آجیل‌ها سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و چربی‌های مفید اشباع نشده هستند که برای بدن بسیار مفید هستند و به سلامت بدن کمک می‌کنند. مشکلات قلبی عروقی و سکته قلبی از مهم‌ترین عوارض دیابت هستند. پس شما می‌توانید با مصرف روزانه آجیل سلامت قلب خود را تضمین کنید و از مشکلات قلبی عروقی پیشگیری کنید. خوردن آجیل دیابتی، می تواند سلامت قلب افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود بخشد.

 

انواع آجیل مناسب افراد دیابتی :

 

-پسته : پسته یکی از آجیل ‌های بسیار مفید برای افراد مبتلا به دیابت است که بهترین زمان مصرف آن ، همراه با غذا است به ویژه در وعده صبحانه . شما می‌توانید چند عدد پسته را همراه با غذاهای پرکربوهیدراتی مانند: پاستا مصرف کنید تا قند خون شما کاهش پیدا کند. پسته از آن جا که منبع کاملی از فیبر، پروتئین و برخی چربی های مناسب برای بدن می باشد، مصرف آن می تواند به سیری طولانی مدت نیز کمک زیادی کند.دقت داشته باشید که مصرف پسته باید به میزان معینی صورت گیرد چرا که استفاده زیاد آن می تواند منجر به مشکلات بسیاری شود. استفاده روزانه ۳۰ الی ۴۵ عدد پسته می تواند برای افراد دیابتی بسیار مناسب باشد.

 

بادام

-بادام زمینی :

بادام زمینی یکی دیگر از آجیل های مناسب برای افراد دیابتی بشمار می رود. مصرف بادام زمینی برای بیماران دیابتی درجه ۲ بسیار توصیه می شود . افرادی که در میان وعده های خود بادام زمینی میل می کنند نیز می توانند تا حد زیادی از بروز خطر ابتلا به دیابت جلوگیری نمایند. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید می توانید روزانه ۲۸ الی ۳۰ عدد بادام را به صورت خام میل نمایید.

IMG 20230508 112540 240

 

 

-گردو :

گردو یکی از مغزهای آجیل بسیار مقوی است که مصرف آن به شدت به بیماران دیابتی توصیه می شود . تحقیقات انجام شده نشان می دهد که افرادی که اغلب گردو مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ قرار می گیرند  به همین جهت افراد مبتلا به دیابت و یا حتی افرادی که می خواهند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند می توانند روزانه حداکثر  ۱۴ عدد نیمه گردو پوسته دار را در وعده های مختلف میل کنند .

 

 

-بادام هندی :

به عنوان یکی از آجیل های مفید برای افراد دیابتی می توان به بادام هندی اشاره کرد. مصرف بادام هندی به صورت مرتب می تواند در بهبود وضعیت افراد دیابتی تاثیر چشمگیری داشته باشد. همچنین استفاده از بادام هندی می تواند در کاهش سطح فشار خون نیز موثر باشد از این رو می توانید روزانه به مقدار یک مشت از بادام زمینی را استفاده نمایید.

IMG 20230508 112544 131

‌-فندق :

فندق دارای مقدار زیادی اسید اولئیک است.  افزایش اسید اولئیک در بدن، قند خون را کاهش داده و باعث افزایش تولید انسولین می‌شود. به همین علت توصیه می شود که افراد مبتلا به دیابت در وعده های غذایی خود فندق را بگنجانند . همچنین فندق برای کنترل دیابت بارداری بسیار موثر است و زنان باردار می‌توانند برای تقویت کودک و کنترل دیابت بارداری خود  در میان وعده فندق میل کنند.

 

 

چرا باید این آجیل ها را در وعده های غذایی خود مصرف کنند ؟؟

زیرا مصرف هر یک از آن ها فواید ویژه و مختلفی برای بدن افراد به خصوص افراد مبتلا به بیماری دیابت به دنبال دارد .

  • بادام حاوی مواد مغذی زیادی به ویژه ویتامین E است.
  • گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 سالم است.
  • بادام زمینی حاوی مقدار زیادی منیزیم است.
  • بادام، بادام زمینی و پسته همه باعث کاهش کلسترول “بد” می شوند.

تقریباً همه ی آجیل ها برای افراد مبتلا به دیابت مزیت خوبی را ارائه می دهند. با این حال، باید از مصرف آجیل شور اجتناب کرد چرا که مصرف زیاد نمک به طور مداوم با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است.

 

IMG 20230508 112545 427

معجزه ی آجیل و تاثیر آن بر شاخص گلیسمی (GI)

شاخص گلیسمی سرعت جذب کربوهیدرات ها به بدن شما را اندازه گیری می کند. تمام مواد غذایی در فهرست گلیسمی قرار می گیرند. آجیل شاخص قند خون کمی دارد، به این معنی که بدن شما کربوهیدرات ها را به آرامی جذب می کند.در سال 2007، یک مطالعه در Metabolism انجام شد که نشان داد ، اضافه کردن بادام به نان سفید و خوردن آجیل با ماکارونی سرعت جذب کربوهیدرات را کاهش می دهد (اگرچه این بدان معنا نیست که خوردن نان سفید ایده خوبی است بلکه به این معناست که می توانید از نان سفید همان مزایا را بدون تاثیر بر سطح قند خون دریافت کنید). در نتیجه، سطح قند خون شرکت کنندگان بسیار آهسته تر افزایش یافت. به همین علت است که پزشکان به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند مقدار معین و مناسبی از آجیل را در میان وعده های خود بیافزایند .

 

فراموش نکنید که می توانید بهترین و مرغوب ترین خوراکی و تنقلات رژیمی و کم کالری و بدون قند را از فروشگاه بزرگ نیتالا به طور انلاین خریداری کرده و در کنار عزیزان خود میل کنید .با آرزوی سلامتی برای تمامی شما مهربانان . نیتالا .

 

دیدگاهتان را بنویسید