سبک زندگی, سلامتی

آیا قهوه برای افراد دیابتی ضرر دارد ؟

IMG 20230415 182951 526 scaled

آیا قهوه برای افراد دیابتی ضرر دارد ؟

 

قهوه یکی از پر طرفدارترین و خوشمزه ترین نوشیدنی های دنیا است که به دلیل ترکیبات جادویی موجود در آن به بدن در مقابله با بیماری های مختلف از جمله سرطان ها، بیماری های کبدی و حتی افسردگی کمک می کند.به همین علت از طرفداران زیادی برخوردار است . اما آیا افراد دیابتی می توانند به میزان دلخواه قهوه میل کنند ؟‌ آیا قهوه هیچ گونه ضرری برای آن ها به دنبال ندارد ؟ برای پاسخ به این سوال ها و کسب اطلاع بیشتر پیشنهاد می شود این مقاله از نیتالا را از دست ندهید ؛ با ما همراه باشید .

 

IMG 20230415 182947 157

 

آیا خوردن قهوه از دیابت پیشگیری می کند؟

به نظر می رسد افرادی که مصرف قهوه خود را به بیش از یک فنجان در روز افزایش دهند 11 درصد کمتر به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا می شوند در حالی که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که مصرف قهوه خود را به یک فنجان در روز کاهش داده اند حدود 17 درصد افزایش می یابد.هنوز علت اصلی این که چرا قهوه چنین تاثیری در ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت دارد، مشخص نشده است. شاید شما هم در وهله اول به کافئین فکر کنید اما کافئین عامل اصلی مفید بودن و تاثیرگذار بودن قهوه برای دیابت نیست و حتی مشخص شده در کوتاه مدت می تواند باعث افزایش سطح قند خون و انسولین در بدن شود، اما در برخی موارد دیده شده مصرف قهوه بدون کافئین نیز می تواند باعث افزایش قند خون در افراد شود.

 

قهوه چه اثری بر روی گلوکز و انسولین دارد؟

اگرچه قهوه ممکن است تاثیر خوبی در پیشگیری از ابتلا به دیابت داشته باشد اما نوشیدن قهوه سیاه ساده در دراز مدت ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مضر باشد.

 

آیا قهوه سبب افزایش فشار خون می شود ؟

رایحه بی نظیر، عطر و طعم دلپذیر قهوه  و همچنین افزایش انرژی با نوشیدن قهوه باعث محبوبیت زیاد آن در میان همگان شده است. مطالعات متعددی نشان می دهند نوشیدن قهوه منجر به افزایش موقتی فشار خون می شود که می تواند سه تا چهار ساعت ادامه یابد، اما آیا بیماران مبتلا به فشار خون می توانند قهوه مصرف کنند یا برای آنها خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت : بیماران مبتلا به فشار خون نیازی به اجتناب کامل از نوشیدن قهوه ندارند، اما به طور قطع باید مصرف قهوه خود را محدود کنند زیرا قهوه به دلیل دارا بودن کافئین می تواند مشکلاتی را در افراد مبتلا به فشار خون بالا ایجاد کند.در صورت ابتلا به فشار خون باید قبل از قرار دادن قهوه در رژیم غذایی روزانه خود با پزشک مشورت کنید. افرادی که مشکل فشار خون ندارند، اما به طور روزانه قهوه مصرف می کنند در ابتدا فشار خون بالا را تجربه می کنند، اما بدن در طولانی مدت به تدریج به مقدار کافئین عادت می کند.حتی اگر نوشیدن میزان متوسط قهوه مشکلی ایجاد نکند، اما بیماران مبتلا به فشار خون باید در مورد برخی از علائم هوشیار باشند. بی خوابی، اضطراب، سوزش معده، رفلاکس اسید و سردرد از جمله علائم رایجی است که بیماران مبتلا به فشارخون ممکن است پس از مصرف قهوه تجربه کنند. در چنین وضعیتی بهتر است در صورت تشدید علائم به سرعت به پزشک مراجعه کنید.بیماران مبتلا به فشار خون بالا به ویژه قبل از انجام هرگونه فعالیت سخت و شدید مانند ورزش، دویدن و وزنه برداری  باید از نوشیدن قهوه خودداری کنند. ورزش و فعالیت بدنی می تواند فشار خون را افزایش دهد و همراه شدن آن با نوشیدن قهوه باعث افزایش مشکلات می شود.

 

میزان استاندار نوشیدن قهوه !!

تحقیقات انجام شده نشان می دهد ۴ تا ۵ فنجان قهوه در روز مقدار بهینه ای است. این مقدار با کمترین خطر مرگ زودرس، همچنین خطر کمتری از بیماری های شایع متعددی مرتبط است که برخی از آنها صدها میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. البته این به آن معنا نیست باید حتما قهوه بنوشید. بلکه افرادی که نسبت به کافئین حساسیت دارند، شرایط پزشکی خاصی دارند یا این نوشیدنی را دوست ندارند به طور قطع باید از مصرف آن خودداری کنند. علاوه بر این، اگر دوست دارید از اضطراب و مشکلات خواب ناشی از نوشیدن قهوه دور باشید بهتر است میزان مصرف خود را کاهش دهید با به طور کامل قطع کنید. علاوه بر این، افزودن شکر یا سایر مواد ناسالم و پرکالری به آن به راحتی فواید قهوه را از بین می برد.

 

چرا نباید با معده خالی قهوه و یا چای بنوشیم؟؟!

اکثر افراد نمی توانند صبح خود را بدون نوشیدن چای یا قهوه شروع کنند. اگر شما نیز عادت به نوشیدن چای و قهوه با معده خالی دارید باید گفت این نوشیدنی ها ممکن است بهترین، خوش عطرترین و راحت ترین نوشیدنی ها محسوب شوند، اما نوشیدن آنها بلافاصله بعد از بیدار شدن در سکوت به بدن آسیب می رساند. چای و قهوه ماهیتی اسیدی دارند و نوشیدن آنها با معده خالی تعادل اسید و باز را مختل می کند که منجر به اسیدیته یا سوءهاضمه می شود، همچنین چای حاوی ترکیبی به نام تئوفیلین دارای اثر دهیدراته شدن است و به احتمال زیاد باعث یبوست می شود. اول صبح بعد از نوشیدن چای یا قهوه باکتری های موجود در دهان قند را تجزیه می کنند که باعث افزایش سطح اسید در دهان و فرسایش مینای دندان می شود، همچنین برخی افراد صبح بعد از نوشیدن چای یا قهوه ترکیب شده با شیر نیز احساس نفخ می کنند.از این رو بهترین زمان برای نوشیدن چای به طور معمول یک تا دو ساعت پس از خوردن غذا است. می توانید این نوشیدنی ها را صبح نیز بنوشید، اما نباید معده خالی باشد یعنی چای یا قهوه را به عنوان نخستین خوراکی بعد از بیدار شدن مصرف نکنید. اکثر افراد عصر چای همراه با میان وعده های دیگر می نوشند. در نظر داشته باشید از نوشیدن قهوه درست قبل از زمان خواب خودداری کنید زیرا باعث ایجاد اختلال در چرخه خواب می شود و حتی ممکن است باعث بیداری شما چندین بار در طول شب شود.

IMG 20230415 182952 748

ضررهای نوشیدن قهوه برای افراد دیابتی:

نوشیدن مکرر قهوه حتی برای افراد سالم نیز به علت دارا بودن کافئین بالا می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

ضررهای ناشی از مصرف بیش از حد کافئین عبارتند از :

  • سردرد
  • بی قراری
  • اضطراب

رعایت اعتدال در مصرف قهوه اهمیت بسیاری دارد، با این حال حتی برای مصرف متوسط​​، قهوه خطراتی دارد که باید با پزشک خود مشورت کنید.

این خطرات عبارتند از :

  • افزایش کلسترول با قهوه های بدون فیلتر یا نوع اسپرسو
  • افزایش خطر سوزش سر دل
  • افزایش سطح گلوکز خون بعد از غذا

موارد دیگری که باید در نظر داشته باشید :

-نوجوانان باید کمتر از 100 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. این شامل تمام نوشیدنی های کافئین دار است نه فقط قهوه

-کودکان خردسال باید از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنند.

-افزودن بیش از حد شیرین کننده یا خامه می تواند خطر ابتلا به دیابت و اضافه وزن را افزایش دهد.

IMG 20230415 182949 835

در نهایت باید گفت : نوشیدن قهوه برای جلوگیری از دیابت نتیجه مطلوبی را برای شما تضمین نمی کند‌، ولی اگر قبلا قهوه می نوشیدید ممکن است ضرر زیادی نداشته باشد. همچنین سعی کنید میزان قند یا چربی که همراه قهوه خود می نوشید را کاهش بدهید و با پزشک خود در مورد گزینه های رژیم غذایی، ورزش و تاثیراتی که نوشیدن قهوه می تواند داشته باشد صحبت کنید.

 

امیدواریم نکات این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.تجربه خرید آسان و سریع انواع شکلات و تنقلات رژیمی ، بدون قند و مخصوص افراد دیابتی از فروشگاه آنلاین نیتالا با تخفیفات شگفت انگیز . با آرزوی تندرستی برای شما مهربانان . نیتالا .

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید