سبک زندگی, سلامتی

آیا افراد دیابتی می توانند خرما بخورند ؟؟

آیا افراد دیابتی می توانند خرما بخورند ؟؟

آیا افراد دیابتی می توانند خرما بخورند ؟؟

غذاهایی که گلیسمی پایین تری دارند به افراد دیابتی کمک می کنند که سطح قند خون خود را مدیریت کنند . خرما اغلب در اسموتی ها ، دسرها و درکنار چای های خوش طعم ایرانی و همچنین غذاهای دیگر میل می شود . اما آیا خرما قند خون را بالا می برد ؟دیابتی ها چه مقدار خرما بخورند ؟ در این مقاله به طور کامل به این سوالات و خواص موجود در خرما خواهیم پرداخت پس خواندن این مقاله از نیتالا را از دست ندهید .

آیا افراد دیابتی می توانند خرما بخورند ؟؟

خرما علارغم طعم شیرینی که دارد از ضریب شاخص گلیسمی کمی برخوردار است . این خوراکی ارزشمند با طرح های گوناگون و طعم شیرینش سال ها است که در میان جمع بسیاری از خانواده های ایرانی جا دارد . اکثر افراد در صبحانه ، میان وعده و حتی در کنار نوشیدن چای ، چند دانه خرما میل می کنند . حتی بسیاری ورزشکاران نیز قبل از تمرین های ورزشی خود آن را میل می کنند .خوشبختانه خرما منبع غنی شده از کربوهیدرات ، پروتئین ، مینرال ها و مواد معدنی و مغذی است . به طور میانگین در هر ۳۰ گرم خرما ، حدود ۲۰ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم فیبر وجود دارد . خرما سرشار از آنتی اکسیدها ، منزیم و پتاسیم است . عنصر دیگر موجود در خرما سلینوم است . وجود این عنصر در خرما سبب می شود که سیستم ایمنی بدن با خوردن خرما تقویت پیدا کند و از ابتلا به سرطان جلوگیری کند .

نقش موثر ترکیبات موجود در خرما:

  • فیبر:

فیبر به کاهش جذب قند در جریان خون کمک بسزایی می کند و مانع از افزایش قند خون در افراد می شود . فیبرهای غذایی به تغذیه باکتری های مفید روده که تاثیر بالایی بر سلامتی افراد دارند نیز کمک می کند.

  • منزیم :

منزیم در کاهش قند خون نقش فراوانی دارد . با تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند اکثرا مقدار بسیار کمی منزیم در بدن دارند به همین دلیل مصرف خرما که سرشار از منزیم است می تواند از ابتلای افراد به بیماری دیابت نوع ۲ و افزایش فشار خون ، جلوگیری کند.

  • فیتواستروژن ها :

فیتواستروژن موادی است که اثر مشابه به هورمون استروژن در بدن را دارد. خرما در میان باقی میوه ها از بالاترین میزان فیتواستروژن برخوردار است .

  • پتاسیم :

پتاسیم یک ماده ی مغذی مهم برای فشار خون است که در خرما نیز یافت می شود.

آیا افراد دیابتی می توانند خرما بخورند ؟؟

شاخص گلیسمی چیست ؟

شاخص گلیسمی که با (GL) نشان داده می شود روشی جهت اندازه گیری تاثیر کربوهیدرات ها و سطح قند خون است . این مقدار در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ اندازه گیری می شود و امتیاز گلیسمی گلوکز خالص (قند) ۱۰۰ تعیین می شود.(بالاترین مقداری که قند خون شما بعد از خوردن غذا می تواند افزایش یابد.)کربوهیدرات هایی که با شاخص گلیسمی پایین ، از امتیاز گلیسمی ۵۵ و یا پایین تری هستند اما کربوهیدرات هایی با شاخص ۷۰ یا بالاتر ، در گروه شاخص گلیسمی بالا قرار دارند . جالب است بدانید که غذاهایی که از شاخص گلیسمی پایین تری برخوردار هستند سبب نوسانات کمتری در قند خون شما و سطح انسولین می شوند . اما غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند به سرعت قند خون شما را افزایش می دهند . این افزایش ناگهانی و شدید قند خون به ویژه در افراد دیابتی که بدن آن ها برای کنترل این تغییرات ناگهانی ، توان کم تری دارد می تواند در نهایت منجر به سقوط قند خون شود . به همین دلیل است که پزشکان به افراد دیابتی توصیه می کنند که سعی کنند غذاهایی مصرف کنند که از ضریب Gl  کم تری برخوردارند تا بتوانند سطح قند خون را کنترل کنند .

 

آیا خوردن خرما برای افراد دیابتی مضر است ؟

خیر. خرما از آن جهت که دارای قند طبیعی است ، ممکن است باعث نگرانی افراد دیابتی شود اما نباید منکر ارزش غذایی بالا و مفید آن شد.خوردن خرما برای افراد دیابتی اگر با توجه به رژیم غذایی و میزان قند خون اندازه گیری شده صورت گرفته باشد نه تنها ضرری نخواهد داشت  بلکه با توجه به فواید و خواص بی نظیر خرما می تواند مفید نیز باشد .کربوهیدرات های موجود در خرما انرژی فوری فراهم می سازند . هرچه سرعت هضم کربوهیدرات ها کم تر باشد احتمال بالا رفتن قند خون پس از خوردن غذا کم تر است .خرما همچنین  فاقد چربی و کلسترول مضر است . افراد دیابتی می توانند در رژیم غذایی خود از خرما استفاده کنند اما باید در میزان مصرف آن محتاط باشند .اگر مبتلا به دیابت هستید در روز فقط ۱ الی ۳ عدد خرما بخورید . خوردن خرما در کنار یک منبع پروتئین مثل: یک مشت آجیل یا یک لیوان شیر ، سبب می شود که کربوهیدرات های آن کمی آهسته تر هضم بشوند و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند .

آیا افراد دیابتی می توانند خرما بخورند ؟؟

نوع قند خرما :

نوع قند موجود در خرما گلوکز و فروکتوز است. گلوکز و فروکتوز ساده ترین قندهای موجود در  بدن ما هستند که انرژی آنی لازم را به بدن ما می دهند . بنابراین مصرف چند عدد خرما در طول روز خستگی شما را کاهش داده و باعث کسب انرژی مضاعف نی شود .

تاثیر شگفت انگیز خرما بر بدن :

  • افزایش انرژی
  • تولید انسولین:خرما فاقد چربی و کلسترول است . مواد معدنی موجود در خرما از جمله پتاسیم ، روی ، کلسیم و .. به تعادل تولید قند خون کمک می کند .
  • کمک به هضم غذا
  • قند خون را متعادل می کند .
  • تقویت بینایی :ویتامین A موجود در خرما خطر بینایی در افراد را کاهش می دهد و بینایی افراد دیابتی را تقویت می کند.
  • شاخص گلیسمی پایین

 

لازم به ذکر که اگر به دنبال میان وعده ای سالم و در عین حال بدون کالری هستید سعی کنید هنگام تهیه صبحانه یا میان وعده ۱ تا ۳ عدد خرما بخورید ‌، این خوراکی اشتهای شما را کاهش می دهد و باعث می شود که به سرعت احساس سیری کنید به همین دلیل بسیاری از افرادی که به دنبال رژیم غذایی و کاهش وزن هستند در وعده صبحانه یا میان وعده خرما نوش جان می کنند .

 

امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد از همراهی پر مهر شما بسیار خرسندیم . درضمن این نکته را فراموش نکنید که فروشگاه اینترنتی نیتالا ، برای شما امکان خرید آسان انواع خوراکی ها و تنقلات رژیمی و بدون کالری را مهیا کرده است که در کوتاه ترین زمان ممکن خوراکی های دلخواه خود را خریداری کنید و از طعم دلچسب آن ها لذت ببرید.نیتالا.

دیدگاهتان را بنویسید