سلامتی

چه کسی شکلات را اختراع کرد ؟

چه کسی شکلات را اختراع کرد

چه کسی شکلات را اختراع کرد ؟

اولین شکلات دنیا :

شکلات از درخت تئوبوما تهیه می شود . امروزه با توسعه و عرضه ی شکلات ها با طعم ها و بسته بندی های متنوع در سرتاسر جهان و در میان تمامی رده های سنی چه کوچک و چه بزرگ ، محبوب ترین خوراکی تلقی می شود . اما اولین شکلات دنیا ، توسط چه کسی و درچه کشوری اختراع و تهیه شد ؟ اگر شما نیز از طرفداران پر وپاقرص شکلات و تنقلات کاکائویی هستید ، قطعا خواندن این مقاله و شنیدن پاسخ این سوال ، برایتان جالب و بسیار خواندنی خواهد بود ، پس تا انتهای مطالب با نیتالا همراه باشید .

چه کسی شکلات را اختراع کرد

مخترع شکلات چه کسی بود؟

واتر چارج من اولین کسی بود که در سال ۱۷۲۹ امتیاز ساخت شکلات را به خود اختصاص داد . در طی مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۸ در مجله ای به نام Nature Ecology Evolution یکسری اطلاعاتی منتشر شد ، با این مبنی که اولین شواهد برای استفاده از کاکائو به حدود ۵۳۰۰ سال گذشته و محوطه باستانی سانتا آنا لا فلوریدا در جنوب شرقی اکوادور که به فرهنگ Mayo chinchipe نسبت داده شده بود ، بازمی گردد . اما احتمال می رود که این گیاه (دانه تخمیر شده و خشک شده میوه ای که در درخت کاکائو در آمریکای جنوبی رشد می کند ) از مدت ها قبل تر توسط مردم سرتاسر آمریکای جنوبی استفاده می شده است ‌، چرا که این درخت تا ۵۳۰۰ سال پیش خارج از زیستگاه اصلی خود رشد می کرده است .

 

 فرایند تولید شکلات :

جهت تهیه ی شکلات دانه های درشت شکلات را که اصطلاحا benans نیز نامیده می شود از میوه ی درخت کاکائو جدا شده و در پالپ میوه ی سفید که آن ها را احاطه کرده است ، تخمیر می شوند سپس آن ها را تمیز و خشک و برشته می کنند . در مرحله ی بعدی پوست را از دانه ها برای جداسازی مغز شکلات ، جدا می کنند . مغزهای جدا شده را آسیاب می کنند تا به شکل کره شکلات درآید.کاکائو حاوی میزان زیادی کافئین است همچنین ضدافسردگی و انرژی زا است به همین دلیل طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است .

چه کسی شکلات را اختراع کرد

تاریخچه پیدایش شکلات در جهان :

  • تمدن اولمک ها :

جالب است بدانید که اولمک ها که حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد در جنوب مکزیک کنونی زندگی می کرده اند کاکائو را هدیه ای از جانب خدایان می دانستند . تمدن  اولمک olmec قدیمی ترین تمدن در آمریکای مرکزی و اولین تمدن در مکزیک به شمار می رود . آن ها در مناطق پست گرمسیری جنوب مکزیک ، واقع در ایالت های امروزی وراکروز و تاباسکو می زیستند .اولمک ها در مراسمات خود،از نوشیدنی های شکلاتی استفاده می کردند .

  • تمدن مایان ها :
  • چند قرن بعد (مایان ها ) به شکلات به عنوان یک نوشیدنی مقدس روی آوردند . آن ها قبایل با اصل و نصبی بودند که در جنوب مکزیک زندگی می کردند . امروزه نوادگان آن ها در آمریکای جنوبی زندگی می کنند . شکلات مایان از دانه های کاکائو درست می شد حتی مقداری ذرت و فلفل نیز به آن می افزودند سپس آن را می جوشاندن . آن ها همچنین به وسیله ی دانه های کاکائو به کشت و پرورش کاکائو و همچنین به داد و ستد آن می پرداختند . در مقابل عرضه و فروش کاکائو ، لباس ، اسب و کالاهای موردنظر خود را دریافت می کردند .

 

  • آزتک ها :

آزتک ها ساکن مکزیک بودند . قبایل آزتک به علت خشک بودن محل زندگی آن ها نمی توانستند درخت کاکائو را پرورش بدهند از این رو از طریق داد وستد کردن و یا از طریق جنگ هایی که داشتند ، دانه های کاکائو را به عنوان غنائم جنگی بدست می آوردند .

 

  • اسپانیا :

اسپانیایی ها از شکلات مایع به عنوان یک نوشیدنی اشرافی استفاده میکردند . آن ها شکلات مایع را در مهمانی های خود به همراه کمی شکر و عسل سرو می کردند تا مقداری از تلخی آن کم بشود . طولی نکشید که این نوشیدنی در بین تمامی افراد ثروتمند اسپانیا و حتی کاتولیک ها شهرت یافت . اسپانیایی ها توانستند تقریبا ۱۰۰ سال کاکائو را در انحصار خود قرار بدهند و از گسترش آن جلوگیری و شیوه ی تولید آن را پنهان نگه دارند .

  • اروپا :
  • نحوه ی رسیدن شکلات و محبوبیت آن در فرانسه به این نحو بود که درسال ۱۳۱۵ لویس هشتم در فرانسه با دختر پادشاه فیلیپ سوم ازدواج کرد ، در مراسم ازدواج آن ها به دستور پادشاه چند نمونه از شکلات های شاهانه را میان مهمان ها سرو کردند ، این ترفند سبب شد که به سرعت شکلات در خانه های اروپا شناخته شده و به محبوبیت زیادی برسد.

چه کسی شکلات را اختراع کرد

شکلات تخته ای چگونه اختراع شد؟

شکلات تخته ای که امروزه نزد بسیاری از افراد مشهور است ، اولین بار توسط جوزف استورز فرای Joseph storrs در سال ۱۷۹۵ ، که توسط موتور بخار روشی را برای سنگ زنی دانه های کاکائو اختراع کرد . پسران جوزف استورز فرای نیز پس از او پودر کاکائو ، کره کاکائو و شکر را باهم ترکیب کرده و اقدام به ساخت یک شکلات تخته ای جامد کردند . این شکلات تخته ای جامد ؛ بعدها در اروپا رواج یافت . آن ها همچنین موفق به تولید و عرضه ی محصولات شکلاتی مشهور دیگر از جمله : اولین شکلات تخم مرغی عید پاک در سال ۱۸۷۳ پرداختند . سوئیسی ها نیز در پی این تولیدات به وجد آمدند به طوری که در سال ۱۸۷۰ شاهد تولید اولین شکلات تخته ای شیری توسط شرکت سوئیسی نستله nestle بودیم . آن ها با بهره گیری از شیرخشک ، اولین شکلات تخته ای شیری را تولید کرده و عرضه کردند . در سال ۱۹۰۰ این شکلات های تخته ای شیری در ایالات متحده توسط Milton Hershey که از قبل به فروش کارامل می پرداخت فروخته شد . نکته ی جالب ماجرا اینجاست که در سال ۱۹۲۰ ، درست زمانی که استفاده از تنقلات به علت ممنوعیت استفاده از الکل شدت گرفت ؛ این شکلات تخته ای های شیری خوش طعم در ایالات متحده از محبوبیت و شهرت بسیاری برخوردار شدند و بیشترین میزان فروش شکلات را کسب کرد .

 

شما عزیزان میتوانید انواع شکلات های متنوع ، رژیمی و بدون قند را از فروشگاه اینترنتی بزرگ نیتالا خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید . از همراهی شما بسیار خرسندیم . فروشگاه نیتالا.

 

ویکی پدیا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید