سلامتی

میان وعده افراد د‌یابتی !!

میان وعده افراد د‌یابتی

۹ میان وعده سالم و خوش مزه برای افراد د‌یابتی !!

 

میان وعده افراد د‌یابتی

 

سطح قند خون هر فرد در طول شب تغییر می کند. در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2   این نوسانات می تواند سبب افزایش سطح قند خون  در صبح شود. یک میان وعده غذایی مناسب قبل از خواب تاحد زیادی به ایجاد تعادل این سطوح کمک کند.بنابراین ما در این مقاله از نیتالا سعی داریم با معرفی ۹ میان وعده سالم و مفید برای حفظ سلامتی شما عزیزان کمک کنیم برای کسب اطلاع کامل تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

چرا سطح گلوکز در طول شب تغییر می کند؟
سطح قند خون افراد معمولا به دو دلیل  در طول شب تغییر می کند:
۱)پدیده سپیده دم :
بین 3:00 و 8:00 صبح، میزان قند خون به عنوان بخشی از روند بیدار شدن از خواب است. این باعث افزایش سطح قند خون در صبح می شود.

۲)اثر سوموگی:

میزان گلوکز بین 2:00 تا 3:00 صبح به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بدن با انتشار هورمون هایی که سبب افزایش سطح قند خون می شود، پاسخ می دهد. این موضوع می تواند باعث آزاد شدن بیش از حد این هورمون ها بشود، که در نتیجه  منجر به افزایش سطح قند خون در صبح می شود.
خوردن یک میان وعده مناسب قبل خواب شبانه می تواند سطح قند خون در افراد دیابتی را کاهش دهد و در طول شب منجر به کاهش اثر سوموگی شود.
فرد می تواند تعیین کند که چگونه سطوح قند خون در سراسر شب با خواندن مقادیر آن در نقاط مختلف، مانند قبل از خواب، بین 2:00 تا 3:00 و بعد از بیدار شدن، تغییر می کند. درک چگونگی پردازش قند خون، اولین قدم در جهت میان وعده سالم تر در شب و قبل از خواب است.

محققان معتقدند که یک میان وعده مفید باید حاوی عناصر زیر باشد:
۱)برخورداری از میزان قابل توجهی پروتئین
۲)چربی های سالم

۳) میزان کربوهیدرات های محدود
چرا که غذاهایی این ترکیبات را داشته باشند ممکن است تا حد زیادی بر کاهش قند خون در طول شب کمک کنند و سطح قند خون را در صبح کاهش دهند.

معرفی ۹‌ میان وعده سالم برای افراد دیابتی :

۱) تخم مرغ پخته شده
تخم مرغ  منبع سرشار از پروتئین ها است  به طوری که یک تخم مرغ بزرگ حاوی 6.29 گرم پروتئین است. تخم مرغ علاوه بر پروتئین ، از مقدار کمی کربوهیدرات نیز برخوردار ست.
برای دریافت فیبر مورد نیاز بدن، سعی کنید تخم مرغ میل کنید چرا که  فیبر روند فرآیند گوارشی را  در بدن شما کاهش می دهد، انرژی آزاد شده از مواد غذایی را در یک دوره طولانی تری آزاد می کند. این ممکن است به حفظ سطح قند خون پایدار کمک کند.

۲) پنیر کم چرب و بیسکویت ترد گندم:
پنیر پروتئین موردنیاز بدن را فراهم می کند، در حالی که بیسکویت ترد فیبر رژیمی مورد نیاز را تامین خواهد کرد.
بیسکویت های گندم خالص و غلات سبوس دار دارای نمره شاخص گلیسمی پایین تر از ارقام سفید است، به این معنی که آنها کمتر بر میزان گلوکز خون تاثیر می گذارد.بنابراین یک میان وعده سالم و مفید برای افراد دیابتی به شمار می روند .
۳)هویج ، گوجه گیلاسی، یا برش های خیار:
سبزیجات غیر نشاسته ای یک انتخاب عالی برای میان وعده افراد دیابتی بشمار می روند چرا که از میزان بسیار ناچیز و کمی کالری، چربی و کربوهیدرات هستند، در حالی که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز برای بدن هستند. این سبزیجات همچنین آنتی اکسیدان ها و دوز خوبی از فیبر را برای تقویت سلامت قلب و روده فراهم می کنند. برای دریافت پروتئین بیشتر، اضافه کردن یک قطعه پنیر کم چرب به این میان وعده های کم کالری بسیار پیشنهاد می شود .

 

۴)ساقه کرفس و حمص :

حمص یک پیش‌غذای لبنانی است که با نخود تهیه می‌شود.کرفس غذایی کم کالری و با فیبر بالا است که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم می کند. کرفس یا یکی دیگر از سبزیجات غیر نشاسته ای )سبزیجاتی که کربوهیدرات کمتری نسبت به دیگر سبزی ها دارند( را همراه با حمص به یک منبع پروتئین اضافه نمایید.سعی کنید از  حمص های آماده اجتناب نمایید و  آن را در خانه با ترکیب نخود، ارده و لیمو، تهیه کنید. علاوه بر این حمص پروتئین زیادی به بدن می‌دهد؛ به طوری که یک قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) از آن حاوی ۳ گرم پروتئین است.
تمام این ویژگی‌ها ممکن است به بیماران مبتلا به دیابت در کنترل قند خون کمک کنند. یک مطالعه به این نتیجه رسید سطح قند خون و انسولین افرادی که همراه با غذای خود دست‌کم ۳۱ گرم حمص خوردند، چهار برابر کمتر از کسانی بود که نان سفید مصرف کردند. می‌توانید حمص را با سبزیجات دلخواه خود مثل کلم‌بروکلی، گل‌کلم، هویج و فلفل‌دلمه‌ای نوش جان کنید.
میانوعده افراد دیابتی ۵) پاپ کورن :

پاپ کورن علاوه بر طعم دلچسبی که دارد می تواند یک میان وعده سبک و سالم برای افراد دیابتی باشد. پاپ کورن حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین است. بیشتر پاپ‌کورن‌های آماده حاوی نمک، چربی‌های ترانس و ترکیبات ناسالم دیگر هستند؛ بنابراین بهترین کاری که می‌توانید بکنید، تهیه‌ی پاپ‌کورن خانگی است. با این کار خودتان روی مواد اولیه نظارت خواهید داشت و از سالم بودن آن مطمئن خواهید شد.

۶) نخود فرنگی :
نخود باعث تقویت سلامت جسمی ودریافت پروتئین و فیبر می شود که میزان دریافت پروتئین و فیبر دریافتی از نخود فرنگی  به ترتیب 11.81 گرم و 10.6 گرم به ازای هر فنجان است. که شما می توانید  این میان وعده آسان و مقوی را در کمتر از یک ساعت آماده کند.

میانوعده مناسب افراد دیابتی
۷) برشی سیب و کره بادام زمینی :
کره بادام زمینی سرشار از پروتئین، فیبر و چربی های سالم لازم برای بدن است، این ترکیب فوق العاده بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال کنترل قند خون خود هستند است.سیب  از مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است .افراد دیابتی می توانند به عنوان یک میان وعده سالم و خوش طعم مقداری کره بادام  زمینی را به تکه های برش داده شده ی سیب اضافه کرده و میل کنند. یک عدد سیب متوسط به همراه ۲۸ گرم کره‌ی بادام‌زمینی ۷ گرم فیبر دارد که برای کنترل قند خون مفید است. نقش سیب‌ در مدیریت دیابت به‌طور ویژه مورد مطالعه قرار گرفته است. باور بر این است آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنولی موجود در این میوه از سلول‌های پانکراس در برابر آسیب دیدن محافظت می‌کنند. شما می‌توانید به غیر از سیب، میوه‌های دیگر مثل موز یا گلابی را به همراه کره‌ی بادام زمینی بخورید. همچنین شما می توانید بهترین و سالم ترین کره بادام زمینی های بدون قند ، کم کالری و رژیمی را از وب سایت نیتالا خریداری کنید و با خیال راحت در میان وعده های روزانه خود نوش جان کنید.
۸)ماست یونانی :

ماست یکی از سالم ترین انواع لبنیات است که مصرف آن به افراد دیابتی توصیه می شود چرا که  حاوی کلسیم و پروتئین های بالایی است.شما می توانید ماست یونانی بدون قند را تهیه کنید و در میان وعده های خود میل کنید.

۹) از دانه ها و مغزهای خوراکی غافل نشوید :

انواع دانه هایی مانند: آجیل، منبع بسیار  خوبی برای پروتئین، چربی های سالم و فیبر هستند. عصرانه یک مشت کوچک از مخلوط دانه آفتابگردان، کنجد و کدو را امتحان کنید. از آنجایی که بادام کالری نسبتا زیادی دارد، بهترین کار این است که روزانه بیشتر از یک مشت بادام مصرف نکنید.

 

فروشگاه نیتالا عرضه کننده انواع محصولات بدون کالری ، فاقد قند و مخصوص افراد دیابتی است شما می توانید محصولات موردنیاز خود را در کوتاه ترین زمان ممکن خریداری کنید . از همراهی شما عزیزان بسیار خرسندیم. نیتالا.

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید