سلامتی

علائم دیابت نوع ۱ در کودکان چیست

علائم دیابت نوع ۱ در کودکان چیست

علائم دیابت نوع ۱ در کودکان چیست ؟

آیا دیابت نوع ۱ درمان دارد ؟

دیابت نوع ۱ ، یک بیماری ناشی از کمبود انسولین است . دیابت نوع ۱ زمانی رخ می دهد که سلول های لوزالمعده که وظیفه ی تولید انسولین را برعهده دارند صدمه دیده و دیگر قادر به تولید انسولین نباشند . اگر بدن کودک انسولین کافی برای مصرف گلوکز را نداشته باشد دیابت نوع ۱ رخ میدهد . گلوکز یک نوع شکر است که بدن از آن به عنوان انرژی فوری استفاده می کند. برای استفاده ی بهتر از گلوکز ، بدن به انسولین نیازمند است . کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ برای این که بدنشان بتواند از گلوکز به درستی استفاده کند باید انسولین دریافت کنند . پدر و مادران برای مراقبت بهتر از فرزندان و خانواده ی خود لازم است در مرحله ی اول به شناخت کامل بیماری دیابت نوع ۱ در کودکان و عوامل موثر در تشدید و یا کاهش آن بپردازند ؛ تا از راهکارهای نادرست دوری کرده و با دانشی کامل از فرزندان خود مراقبت کنند . برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص بیماری دیابت نوع ۱ در کودکان با نیتالا همراه باشید .

علائم دیابت نوع ۱ در کودکان چیست

روش تشخیص بیماری دیابت نوع ۱ در کودکان :

ابتلا بیماری دیابت نوع ۱ در کودکان معمولا با انجام یک سری آزمایشات قابل تشخیص است . دیابت نوع ۱ در کودکان به سرعت پیشرفت می کند به همین علت در بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ، علائم بالا بودن قند خون به سرعت بروز داده می شوند و اغلب میزان قند خون آن ها به بالای ۲۰۰ میلی گرم می رود . می توان برای تشخیص ابتلا به بیماری دیابت نوع ۱‌ و میزان قند خون ، تست خون انجام داد . انجام این تست به این صورت است که کودک در طول شب نباید چیزی بخورد ، سپس می توان تست را انجام داد . دقت داشته باشید که اگر میزان قند خون مشاهده شده در تست ، کم تر از ۱۰۰ میلی گرم باشد نرمال است و جای نگرانی نیست . اما اگر میزان قند خون عددی میان ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم بود ، به معنای این است که کودک در خطر بیمار شدن است . افراد مبتلا به دیابت ، میزان قند خونشان از ۱۲۶ میلی گرم بالاتر است .

عوامل موثر بردیابت نوع ۱ در کودکان:

  • این بیماری دارای قابلیت ارثی است .
  • علت اصلی ابتلای کودکان به دیابت نوع ۱ به طور قطع مشخص نشده است اما بر اساس پژوهش های بسیاری از متخصصان پزشکی ، دیابت نوع ۱ در کودکان اغلب به دلیل واکنش خود ایمنی بدن به نوعی ویروس ایجاد می شود . به این صورت که با آلوده شدن کودک به این ویروس ، سیستم ایمنی بدن او تحریک می شود و آنتی باکتری هایی تولید می کند که سبب مرگ سلول های تولید شده در لوزالمعده می شود .

علائم دیابت نوع ۱ در کودکان چیست ؟

 

تغذیه کودکان مبتلا به دیابت :

کودکان مبتلا به دیابت در طول روز علاوه بر مصرف وعده ی اصلی غذایی باید در سه نوبت به عنوان وعده ی فرعی به مصرف مواد مغذی بپردازند . رژیم غذایی کودکان مبتلا به دیابت باید سالم و مغذی و سرشار از میوه ، سبزیجات و فاقد مواد قندی باشد . پروتئین ها و چربی های لازم برای بدن نیز باید به اندازه مصرف شوند .

 

عوارض دیابت نوع ۱ در کودکان :

بیماری دیابت نوع ۱ اگر کنترل نشود سبب ایجاد عوارض کوتاه مدت و بلند مدت زیادی می شود .  از جمله عوارض کوتاه مدت آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش قند خون : کاهش قند خون با افزایش میزان انسولین در بدن رخ می دهد . اگر انسولین اضافه ی دریافت شده را با تغذیه مناسب و ورزش به درستی کنترل نکنید با کاهش قند خون مواجه خواهید شد . کاهش قند خون را می توان به سادگی از طریق هر یک از علائم بروز داده شده ی آن تشخیص داد . ( بروز این علائم در هر فرد مختلف است ) :

– تپش قلب

– گیجی

– سر درد

– رنگ پریدگی

– خواب آلودگی

– عرق کردن

– بی حسی لب ها و نوک انگشتان

 

  • علائم کتواسیدوز :

– درد شکم

– کاهش وزن

– ضعف و گیجی

– تکرار ادرار

– تاری دید

– تشنگی بیش از حد

-گرسنگی شدید

علائم دیابت نوع ۱ در کودکان چیست

آیا دیابت نوع ۱ در کودکان درمان دارد ؟

دیابت نوع ۱ درمان قطعی ندارد چرا که بیمار همواره وابسته به انسولین است اما با روش های ساده میتوان آن را کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کرد .

  • یکی از موثر ترین درمان دیابت نوع ۱ در کودکان ، تزریق انسولین است . انسولین تزریق شده جایگزین ترشحات هورمون انسولین در بدن می شود و دیابت نوع ۱ در کودکان را کنترل می کند . (نوع و میزان انسولین در افراد توسط پزشک متخصص تعیین می شود و میزان مصرف آن در افراد مختلف بایکدیگر متفاوت است .)
  • با رعایت رژیم غذایی سالم و بدون قند و مغذی و همچنین انجام فعالیت های ورزشی ، میزان قند خون کودکان تنظیم و کنترل می شود .(فعالیت های فیزیکی ، مقاومت انسولین را کاهش می دهد و به کنترل فشار خون کمک می کند .)

عوارض بلند مدت و خطرناک دیابت نوع ۱ در کودکان :

  • اگر دیابت در کودکان با رعایت تغذیه ی مناسب درمان نشود ، می تواند منجر به ورود آسیب به چشم های کودک شود و حتی در دراز مدت باعث نابینایی کودک نیز شود .
  • آسیب های کلیوی
  • کاهش بهبود و التیام زخم های بدن
  • کودکان مبتلا به دیابت در صورت عدم کنترل و درمان به موقع ، به فشارخون دچار می شوند که می تواند عاملی بر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشد .

نکاتی که پدران و مادران باید بدانند !!

  • برای کنترل دیابت در کودکان ، والدین باید دقت داشته باشند که با سخت گیری بیش از اندازه و نابه جا سبب ایجاد و یا افزایش استرس در آن ها نشوند .
  • دیابت را در نظر کودک ، یک بیماری سخت جلوه ندهید بلکه سعی کنید با آموزشی صحیح آن را از بیماری خود مطلع کنید و دانستنی های لازم را به او منتقل کنید .
  • برای کودکان خود یک برنامه غذایی مقوی و سالم در نظر بگیرید .
  • کودکان را به طور کامل از خوردن تنقلات منع نکنید . برای انجام این کار می توانید تنقلات خوش طعم ،بدون قند و رژیمی را جایگزین تنقلات مضر و ناسالم کنید .

اگر شما نیز به سلامتی خود و عزیزانتان اهمیت می دهید می توانید انواع تنقلات رنگارنگ ، مغذی ، رژیمی و بدون قند را از قسمت محصولات فروشگاه نیتالا خریداری فرمایید .

از همراهی پرمهر شما سپاس گذاریم . فروشگاه نیتالا .

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید