سلامتی, سبک زندگی

تاثیر استرس بر دیابت

2 scaled

تاثیر استرس و اضطراب بر دیابت

 

اضطراب چیست؟

براساس گفته ی کلینیک مایو، اضطراب “نگرانی شدید، بیش از حد و ترس در مورد موقعیت های روزمره است. اما باید گفت اضطراب یک احساس بسیار طبیعی است زیرا مغزتان در تلاش است تا شما را در برابر برخی اتفاقات ایمن نگه دارد. اما باید توجه کنید تا یک حد نرمالی اضطراب همیشه طبیعی است و نگرانی بیش از حد میتواند نشانه ای از داشتن یک اختلال باشد.

کاهش استرس در طولانی مدت و فراهم کردن شرایط آرام و به دور از تنش در زندگی، باید از اولویتهای برنامه ریزی یک فرد دیابتی باشد، زیرا استرس پیامدهای منفی برای این بیماران دارد.
‎افرادی که استرس زیادی را در طول روز – مثلا در محیط کار یا خانواده تحمل و تجربه می کنند در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. استرس، بیشتر از رژیم غذایی بر افزایش خطر ابتلا به دیابت و افزایش قند خون موثر است

‎دو علت تاثیر استرس بر دیابت نوع ۲ عبارتند از:

۱.افرادی که تحت استرس هستند، ممکن است مواظب بیماری دیابت شان نباشند و قند خونشان را بررسی نکنند و یا ممکن است رژیم غذایی خاص خود را اجرا نکنند و یا زیاد غذا و یا نوشیدنی مصرف کنند.
۲.استرس، میزان انرژی مورد نیاز را زیاد می کند و بدن برای بدست آوردن انرژی، هورمون آزاد می کند که باعث افزایش قند خون می شود.

 

روش های مبارزه با استرس

‎‎- هنگامی که استرس دارید، تغذیه خوب باعث می شود که قند خونتان را کنترل کنید. شما باید مواد مغذی لازم را به بدنتان برسانید تا انرژی کافی برای مقابله با استرس را داشته باشید.

‎- افکار منفی را از خود دور کرده و به جای آنها، افکار مثبت را به کار بندید. احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. زمانتان را مدیریت کنید. برای خودتان ارزش قائل شوید.

-خواب کافی یکی از روش های به نسبت ساده ایست که اضطراب را کمتر خواهد کرد. قطعا این روش بسیار ساده ارزش امتحان کردن را دارد. حتی پزشک شما بهتان توصیه می کند که هر شب به اندازه کافی بخوابید، حتی اگر اضطراب نداشته باشید.

 

-حتما از تعطیلات تان استفاده کنید و حتی اگر می توانید دور هم با دوستان جمع شوید و بگویید و بخندید، همچنین به هیچ وجه خود را با کسی مقایسه نکنید و فقط خود را با یک هفته پیش خود مقایسه کنید و در صورت نداشتن پیشرفت، تغییراتی در خود ایجاد کنید.

– تمام زندگی خود را روی یک شخص یا یک اتفاق سرمایه گذاری نکنید و یادمان باشد زندگی بدون مشکلات هیچ معنی نخواهد داشت پس با هر توانایی مالی مشکلات با ما هستند و وقتی از پس یک مشکل برمی آییم، لذت می بریم.

 

راهکار های ورزشی و غذایی

 

– زياد ورزش کردن یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن استرس می باشد. همچنین باعث رسیدن به وزن مطلوب می شود و قند خونتان را کنترل می کند. اگر می توانید، بهتر است روزانه ۶۰ دقیقه ورزش کنید.

– تنفس ورزشی که موجب تمدد اعصاب میشود

 

دیابتی های محترم می توانید جهت کنترل قند خون خود از محصولات بدون قند استفاده نمایید

 

‎-اگرچه یک فنجان قهوه گرم در صبح دقیقا همان چیزی است که شما برای تقویت روحیه و بالا بردن سطح انرژی خود به آن نیاز دارید،

 

اما می تواند به بیشتر شدن اضطراب نیز کمک کند. کافئین یک محرک است و روی ذهن شما تأثیر می گذارد. به طوری که با مصرف کافئین مغز شما به سرعت به کار میفتد و همین امر می تواند باعث افزایش اضطراب شود.

 

یکی از راه های کنترل دیابت مصرف مواد غذایی و خوراکی های بدون قند است

برای تهیه این محصولات فقط کافیست کلیک کنید

 

و همچنین می توانید جهت مشاهده مقالات و جشنواره های فروش نیتالا به صفحه اینستاگرامی ما به نشانی nitalashop@ مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید