دیابت, سلامتی

هندوانه برای افراد دیابتی مضر است؟

هندوانه برای افراد دیابتی

آیا هندوانه قند زیادی دارد و برای افراد دیابتی مضر است؟

 

هندوانه برای افراد دیابتی

 

رعایت رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات می تواند به مدیریت قند خون افراد دیابتی  کمک بسزایی کند. با این حال، از آنجایی که میوه ها حاوی قندها و کربوهیدرات های طبیعی نیز هستند، تعیین اندازه مناسب برای وعده های غذایی امر مهمی است اما آیا خوردن چند برش از هندوانه خنک و لذیذ ، قند خون افراد دیابتی را بالا میبرد ؟؟‌ آیا هندوانه برای افراد دیابتی مضر است ؟؟ برای اطلاع کامل از پاسخ این سوال در ادامه با نیتالا همراه باشید .

 

هندوانه و دیابت

شاخص گلیسمی (GI) نقش مهمی در تعیین سرعت تأثیر غذاها بر سطح گلوکز خون دارد.Gl سرعت ورود قند از غذا به جریان خون را اندازه گیری می کند . هرچه این فرآیند سریعتر باشد، احتمال افزایش قند خون در فرد افزایش می یابد.سیستم GI به هر غذا امتیازی بین 0 تا 100 اختصاص می دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد، سرعت ورود قند به جریان خون بیشتر می شود.هندوانه دارای GI حدود 72 است. هر ماده غذایی با GI 70 یا بالاتر دارای GI بالایی است.با این حال، بنیاد دیابت اشاره می کند که به دلیل درصد بالای آب در میوه، هندوانه دارای بار گلیسمی پایین 5 در اندازه معمولی 120 گرم است.  اگرچه این سازمان از خوردن هندوانه تازه حمایت می کند، اما توصیه می کند از آب هندوانه به دلیل بار گلیسمی بسیار بالاتر آن اجتناب کرده یا مقدار مصرفی آن را کمتر کنید .بنابراین افراد دیابتی می توانند هندوانه را با غذاهایی که سرشار از چربی های سالم، فیبر و پروتئین هستند، از جمله: آجیل یا دانه ها، ترکیب کرده و میل نمایند . این ترکیب از مواد مغذی می تواند به فرد کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کند و جذب قند را در جریان خون کند تر کند.

 

هندوانه چه فوایدی برای افراد مبتلا به دیابت دارد؟!

هندوانه حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است، از جمله:

  • ویتامین A
  • ویتامین B1 و B6
  • ویتامین C
  • فیبر
  • آهن
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • لیکوپن

photo 2023 07 24 08 45 53 7261124366916649016

ویتامین A در هندوانه

ویتامین A به حفظ  و بهبود عملکرد قلب، کلیه ها و ریه ها کمک می کند. همچنین از سلامت چشم پشتیبانی می کند. وزارت کشاورزی توصیه می کند که یک تکه هندوانه با وزن تقریبی 286 گرم، 80 میکروگرم (میلی گرم) معادل فعالیت رتینول (RAE) را فراهم می کند که شکل اندازه گیری میزان ویتامین A مصرفی است.دفتر مکمل‌های غذایی (ODS) در این باره بیان می‌کند که مردان بالای 14 سال باید 900 میکروگرم RAE و زنان باید 700 میکروگرم RAE ویتامین A مصرف کنند. این به آن معناست که یک تکه هندوانه می تواند بیش از 10 درصد از ویتامین A توصیه شده روزانه یک فرد را تامین کند.

ویتامینC  در هندوانه

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. یک سیستم ایمنی قوی می تواند شیوع بیماری ها و عفونت ها را کاهش دهد و ممکن است به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان نیز کمک کند. یک تکه هندوانه 23.2 میلی گرم ویتامین C را فراهم می کند، به این معنا که حدود 30.7 درصد از ویتامین C توصیه شده روزانه برای زنان و 25.6 درصد از ویتامین C مورد نیاز برای مردان را تامین می کند.

پتاسیم در هندوانه

یک تکه هندوانه حدود 320 میلی گرم پتاسیم دارد که می تواند به مدیریت فشار خون کمک بسزایی کند .

آمینو اسید در هندوانه

در نهایت، هندوانه همچنین حاوی یک اسید آمینه غیر ضروری به نام سیترولین است که یک مطالعه سال 2018 نشان می دهد که می تواند به بهبود فشار خون و سلامت متابولیک کمک کند.

هندوانه برای افراد دیابتی

 

میزان قند موجود در هندوانه چقدر است ؟

هندوانه حاوی 17.7 گرم قند در یک برش متوسط حدود 286 گرم است.مقدار شکری که یک فرد از هندوانه مصرف می کند، با توجه به اندازه وعده های آن متفاوت است. به عنوان مثال، در یک فنجان، یک فرد حدود 9.5 گرم شکر مصرف می کند.

 

بهترین راه ها برای خوردن هندوانه مبتلا به دیابت نوع 2

اگر فردی هندوانه یا میوه های دیگر را به وعده غذایی یا میان وعده خود اضافه کند، همانطور که گفتیم باید آن را با چربی های مغذی و پروتئین متعادل کند. چربی و پروتئین به کاهش سرعت جذب قند در جریان خون کمک می کند. این می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از الگوهای غذایی خود برای کنترل سطح قند خون خود استفاده می کنند مفید باشد.مانند سایر میوه ها، معمولاً بهتر است هندوانه را بدون قند افزوده و به شکل کامل و کم فرآوری شده آن مصرف کنید. با این حال، فرد می تواند آن را به عنوان بخشی از سالاد میوه اضافه کند و بخش معقولی از آن را به عنوان بخشی از یک وعده غذایی بزرگتر مصرف کند.

photo 2023 07 18 15 02 00 7261124255247499272

جایگزین های هندوانه: سایر میوه ها برای دیابت

فردی که مبتلا به دیابت است باید رژیم غذایی متعادل و مغذی متشکل از بخش زیادی از میوه ها و سبزیجات مصرف کند.اگرچه میوه ها حاوی قندهای طبیعی هستند، اما فرد مبتلا به دیابت هنوز باید میزان مصرف خود را کنترل کند. مردم همچنین باید به جایگاه میوه در مقیاس GI توجه داشته باشند و میوه هایی با سطوح قند کمتر و مقادیر بالاتر فیبر را انتخاب کنند. به طور کلی، آنها باید از نوشیدنی های شیرین، از جمله آب میوه ها و اسموتی ها نیز اجتناب کنند.میوه هایی که دارای نمره GI پایین تری هستند و ممکن است اثر کاهشی بر سطح قند خون داشته باشند عبارتند از:

  • پرتقال ها
  • انواع توت ها
  • گریپ فروت
  • کیوی
  • سیب
  • هلو

 

هندوانه برای افراد مبتلا به دیابت در حد اعتدال بی خطر است. اگرچه هندوانه در مقیاس GI بالا است، اما بار گلیسمی پایینی دارد، به این معنی که پس از مصرف تنها تأثیر کمی بر سطح قند خون فرد خواهد داشت.اما باز هم سعی کنید که در مصرف آن زیاده روی نکنید .

 

از همراهی پرمهر و همیشگی شما سپاس گذاریم.راستی !! از تخفیفات شگفت انگیز محصولات خوشمزه و باکیفیت نیتالا غافل نشوید . دوستدارشما : نیتالا

ویکی پدیا

 

دیدگاهتان را بنویسید