سبک زندگی, سلامتی

اولین کارخانه شکلات سازی در ایران

اولین کارخانه شکلات سازی در ایران

اولین کارخانه شکلات سازی در ایران

بدون شک شما نیز از طرفداران پروپا قرص شکلات و خوراکی های شکلاتی با رنگ و لعاب و طعم های گوناگون و بی نظیر هستید ، اما آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که اولین کارخانه شکلات سازی در ایران در کدام شهر مستقر بود ؟؟ و یا اینکه سازنده ی آن چه شخصی بود ؟! اگر مایلید در این خصوص اطلاعات بیشتر و جالبی کسب کنید ، تا انتهای این مقاله با نیتالا همراه باشید .

اولین کارخانه شکلات سازی در ایران

در واقع ایرانی ها سالها پیش ، ترکیباتی از پودر کاکائو با سایر مواد را برای درست کردن بعضی از شیرینی های سنتی استفاده می‌ کردند.اما نکته قابل توجه این است که تولید و مصرف کردن شکلات ها در ایران نیز مانند خیلی از کشورهای دیگر سابقه ای چندان طولانی ندارد.

 

تاریخچه اولین کارخانه شکلات در ایران:

جالب است بدانید که نخستین کارخانه تولید شکلات در ایران واقع در شهر تبریز بود که در سال 1324 هجری شمسی به دست دو برادر مهاجر روسی راه اندازی شد.فراورده این کارخانه تا مدتی تنها فقط و فقط آب نبات و تافی بود که برای بچه ها تولید می شد، البته به غیر از این کارخانه، کارخانه های بسیار دیگری نیز یکی پس از دیگری به وجود آمدند، که با گذشت زمان دامنه فعالیت های خود را گسترش دادند و انواع دیگری از محصولات (شکلات) را تولید کردند. اغلب این شرکت ها در سال های اخیر شروع به تولید شکلات های تخته ای و لقمه ای که در قالب های مجلسی هستند ،کردند و طرفداران بسیاری نیز پیدا کردند. اکنون این کارخانه ها به گونه ای پیشرفت کردند که تولیدات آن ها شامل : کاکائو، کرم کارامل، انواع تافی، کارولین و شکلات های مغز دار و فانتزی و تیره و روشن در اشکال متنوع با بسته بندی های جالب و مناسب است. رمز موفقیت آن ها این است که در تولید شکلات های خود از خلاقیت های پیشرفته در زمینه استفاده از دانه های کاکائو روغنی برخوردارند که در سالهای اخیر تعدادی از آن ها به عنوان واحد های تولید کننده و صادر کننده نمونه منتخب شدند و جوایزی نیز دریافت کردند. اکنون اولین شرکت به علاوه مابقی شرکت های تولید کننده شکلات در ایران نزدیک به هزار واحد صنعتی با ظرفیت تولید سالانه حدوداً نزدیک به ده میلیون تن شکلات و شیرینی در ایران فعالیت دارند؛ اما حجم تولید آنها نزدیک پنجاه درصد ظرفیت آن هاست و نزدیک بیست درصد از آنچه تولید می کنند به خارج کشور صادر می شود.

 

 

اولین کارخانه شکلات سازی در ایران

 

اولین شکلات شیری !!

در سال 1900 شکلات شیری هرشی به بازار آمد و با ورود آن غوغایی به پا شد و از همان ابتدا افراد بسیاری را مجذوب طعم لذیذ خود کرد  .شکلات شیری یکی از پرطرفدار ترین خوراکی ها و شیرینی جات در سراسر جهان است و در ایران نیز جزء شیرینی های پرطرفدار به شمار می آید در واقع ماده اصلی تشکیل دهنده آن کاکائو است. در سال 1923 کره بادام زمینی نیز برای اولین بار تولید شد.شکلات ها انرژی زا هستند و از موادی مانند شیر، کاکائو و کره تشکیل می شوند. بر خلاف اصطلاحی که در بین مردم رایج شده است شکلات فقط و فقط شامل تنقلات خوشمزه ای میشود که از دانه های کاکائو تشکیل می شوند. با گذشت زمان در اواخر قرن 18 این ایده مطرح شده که می شود از شکلات ها به عنوان شیرینی چاشنی دسرها نیز استفاده کرد این ایده تکاپوی بسیاری در زمینه شیرینی پزی و دسرسازی ایجاد کرد و خوشبختانه پر ثمر نیز بود . اروپایی ها اولین کسانی بودند که‌ این روش را ابداع کردند اما بعدها در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران ، نیزمورد توجه قرار گرفت که سبب رونق یافتن کسب و کار شیرینی  فروشی ها شد؛ به طوری که به عنوان مثال : صادرات شکلات ایرانی در دهه
1380 هجری شمسی افزایش چشم گیری داشته است.

 

تولید شکلات ها در ایران :

شکلات های خوشمزه و باکیفیتی که در بازار و اکثر فروشگاه ها یافت می شوند  با شیر ترکیب شده و وارد بازار می گردند.هر چقدر درصد کاکائو استفاده شده در شکلات بیشتر باشد، شکلات سیاه تر و تلخ تر می شود. در واقع شکلات ها از 10 درصد (شکلات سفید) تا 99 درصد (دارک چاکلت یا شکلات تلخ) درجه بندی می شوند.

IMG 20230415 182914 045

پایتخت شکلات در ایران :

تولید شکلات در ایران ابتدا در شهر بزرگ تبریز سرچشمه گرفته و به رونق رسید . شاید به همین دلیل باشد که با گذشت سال های بسیار ، اکنون نیز حدود 50 درصد از بیسکوئیت و شکلات ایران در تبریز تولید می شود و بیش از 85 واحد تولیدی شیرینی و شکلات در این شهر وجود دارد که محصولات آن ها به بیش از 50 کشور جهان صادر می شود.در سال 2013 تنها یکی از شرکت های تولید کننده شیرینی و شکلات کشور ترکیه سه برابر صادرات ایران، شیرینی و شکلات به 110 کشور در جهان صادر کرده است. سرمایه گذاری در صنعت شیرینی و شکلات کشور حدود 15 سال است که به طور جدی آغاز شده است، به طوری که در اواسط دهه 80 تعداد کارخانه های تولید شیرینی و شکلات در کشور به یک باره بیش از سه برابر شد و تعداد اعضای انجمن و تولید کنندگان شیرینی شکلات های کشور از 95شرکت به حدود 300 شرکت و کارخانه فعال رسید.البته بیشترین میزان سرمایه گذاری در این زمینه در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی انجام شد تا جایی که این شهر را به پایتخت شکلات ایران تبدیل کرد. همچنین طبق آمار میزان صادرات شکلات، دو برابر صادرات خودرو و قالی دستباف ایرانی ارزیابی شده است در سه ماه ابتدای سال 1395، 7/47 هزار تن انواع شکلات به ارزش 115 میلیون دلار به کشور های دیگر صادر شد.

photo 2023 07 26 13 16 24 7261124401276387356

روز جهانی شکلات :

شکلات در ایران و سرتاسر جهان آن چنان محبوب و پرطرفدار است و در میان مردم از اهمیت زیادی برخوردار است ، به همین دلیل نیز یک روز را به نام روز جهانی شکلات نامگذاری کرده اند.هفتم ژوئیه به عنوان روز جهانی شکلات انتخاب شده است .

 

شما عزیزان برای خرید مرغوب ترین و خوشمزه ترین شکلات های کم کالری و رژیمی می توانید به قسمت فروشگاه وبسایت نیتالا مراجعه کنید و از محصولات دیدن فرمایید .

دوستدارشما : نیتالا

دیدگاهتان را بنویسید