سبک زندگی, سلامتی

۵ روش  موثر در کاهش استرس افراد دیابتی

IMG 20230508 112519 300

۵ روش  موثر در کاهش استرس افراد دیابتی

 

 

طبق تحقیقات پزشکان متخصص ، یکی از مهم ترین علت های ابتلا به دیابت استرس هایی است که اغلب افراد در زندگی روزمره خود با آن دست و پنجه نرم می کنند .با وجود این که بیماری دیابت یک بیماری مربوط به سوخت و ساز بدن و افزایش قندخون است اما یکی از دلایل بسیار موثر بر افزایش قند خون را می توان استرس های بد پاساخ داده شده یا پاسخ نداده شده توسط افراد دانست .اکثر این استرس ها درون انسان ماندگار می شوند و علاوه بر حالات روحی افراد ، بر جسم آن ها نیز اثر منفی برجای می گذارد . یکی از این اثرات منفی ، ابتلا به بیماری دیابت است . در این مقاله با نیتالا همراه باشید تا بهترین روش های کارآمد بر کنترل استرس در افراد مبتلا به دیابت و روش های مدیریت استرس را آموخته و گامی موثر در سلامتی خود و عزیزانتان ب

IMG 20230508 112517 919

ردارید .

 

چرا باید استرس خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت و کنترل استرس برای حفظ سلامتی تمامی افراد به ویژه افرادی که به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا هستند اهمیت بسزایی دارد ، دلیل مهم این امر این است که نحوه پاسخ دهی بدن به استرس می تواند خطر و عوارض ناشی از دیابت را افزایش دهد. همچنین استرس منجر به افزایش هورمون کورتیزول در بدن می شود . افزایش کورتیزول سبب می شود که بدن گلوکز و چربی بیشتری تولید کند این امر می تواند بر روی فرآیند کنترل قند خون ، تأثیر منفی برجای گذارد. کورتیزول می تواند اشتها را نیز در افراد افزایش دهد و بسته به آنچه که فرد می خورد ، قند خون او نیز ممکن است افزایش پیدا کند که خطرات زیان باری را به همراه دارد . با وجود این که برخی از استرس ها “استرس خوب” در نظر گرفته می شوند، مانند نوعی استرس که به شما کمک می کند تا کارهای خود را به موقع انجام داده و به کارفرمای خود ارائه دهید؛ اما به طور کلی استرس می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و مشکلات زیادی را برای شما به وجود آورد؛ مشکلاتی از قبیل اضطراب و افسردگی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی. از این جهت آموختن روش های کارآمد برای مدیریت و کاهش استرس اهمیت بالایی دارد .

 

1111111111

علائم رایج استرس :

  • مشکلات حافظه
  • عدم توانایی تمرکز
  • افکار اضطراب آور
  • نوسانات خلقی
  • تغییر در اشتها
  • خواب خیلی زیاد یا کم
  • انزوا
  • عادات عصبی (مانند : جویدن ناخن، قدم زدن مداوم )

 

بهترین روش های موثر در کاهش استرس افراد دیابتی:

۱)برنامه دارویی و غذایی خود را تنظیم کنید.

مصرف صحیح و به موقع داروها و استفاده از رژیم غذایی صحیح و منظم، تحت نظر پزشک متخصص و مطابق با توصیه های پزشک، می تواند تا حد بسیار زیادی در کنترل استرس افراد مبتلا به دیابت تاثیر مثبت بر جا بگذارد .

۲) مدیتیشن را در برنامه روزانه خود جا بدهید :

اغلب پزشکان، انجام مدیتیشن را به بیماران خود توصیه می کنند و به آن ها توصیه می کنند که حداقل  5 الی 10 دقیقه در روز را به تمرین و انجام مدیتیشن اختصاص دهند. مدیتیشن یکی از مفیدترین روش های کاهش استرس در افراد دیابتی و حتی  بیماران قلبی است چرا که ممکن است به کاهش خطرات بیماری قلبی نیز کمک کند.

IMG 20230508 112520 718

۳)‌اطلاعات خود را در خصوص بیماری خود بالا ببرید :

یکی از شایع ترین دلایل استرس در افراد دیابتی ، ابتلای ناگهانی به دیابت و عدم آگاهی کافی در خصوص شرایط این بیماری است . معمولا چیزهای ناشناخته ترسناک هستند بنابراین سعی کنید برای غلبه بر این نوع استرس تمامی فراز و نشیب های این بیماری را به خوبی بیاموزید ، مطالعه و تحقیقات خود را افزایش دهید . هرچه بیش تر در مورد بیماری دیابت اطلاعات کسب کنید، توانایی شما برای مدیریت استرستان نیز افزایش می یابد . شاید در ابتدا این کار کمی برای شما دشوار باشد اما به مرور با افزایش آگاهی شما در خصوص تمامی زمینه های این بیماری ، انجام این روند آسان تر شده و استرس های شما رفع خواهند شد.

۴)ازانجام فعالیت های ورزشی غافل نشوید !

سعی کنید تحرک داشته باشید ، همچنین انجام ورزش هایی همچون : پیاده روی و ورزش های هوازی مثل مدیتیشن و یوگا را فراموش نکنید و ساعاتی از برنامه روزانه ی خود را به انجام فعالیت های ورزشی اختصاص بدهید . ورزش مرتب و مداوم هم علاوه بر این‌که در سلامت جسمی شما اثرگذار است، در سلامت روان شما هم مؤثر است.

 

vitolda klein oXNAGtMk8w0 unsplash

۵)سعی کنید کارهای خوب و موثر در تغییر روحیه و کاهش استرس خود  را انجام دهید :

– آنچه را برای شما مفید است انجام دهید. از خود بپرسید، “من برای رفع استرس چه کاری دوست دارم انجام دهم؟” که پاسخ آن می تواند برای هر شخص متفاوت باشد، اما این سؤال ساده به شما کمک می کند تا برای موارد کمک کننده به خود مثل ورزش، یک سرگرمی یا تکنیک های آرامش بخش وقت بگذارید.

 

اگر استرس شما به حدی زیاد است که نمی توانید آن را در روابط عادی خود کنترل کنید یا فکر می کنید افسرده هستید و با روش های بالا نمی توانید آن را مدیریت کنید، به پزشک متخصص خود مراجعه کرده و این موضوع را با او در میان بگذارید . آن ها به خوبی می توانند به شما در مقابله با استرس بیش از حد کمک کنند و شما را از سردرگمی نجات بدهند .

امیدواریم با بهره گیری از نکات و روش های ذکر شده در این مقاله بتوانید استرس های خود را کاهش داده و سلامت روح و جسم خود و عزیزانتان را حفظ کنید . علاوه بر این روش ها شما می توانید با انتخاب و خریداری خوراکی های مقوی ، مفید و بدون قند و جای دادن آن ها در رژیم غذایی خود از افزایش قند خون و خطرات ناشی از دیابت جلوگیری کنید . خوشبختانه فروشگاه بزرگ نیتالا امکان خرید آنلاین انواع تنقلات ، شکلات و خوراکی های کم کالری ، بدون قند و مخصوص افراد دیابتی را در هر نقطه ایران که باشید را برای شما مهربانان فراهم ساخته است . بنابراین می توانید به قسمت فروشگاه و بسایت نیتالا مراجعه کرده و با انتخاب محصولات مدنظر خود و ثبت خرید ، در کوتاه ترین زمان ممکن ، بسته ی خرید خود را درب منزل تحویل بگیرید .دوستدار شما : نیتالا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید