سبک زندگی, سلامتی

بهترین نوشیدنی ها برای افراد دیابتی !

4 scaled

معرفی بهترین نوشیدنی ها برای افراد دیابتی !

 

4

 

دیابت یک بیماری است که به هنگام ناتوانی بدن افراد برای تولید انسولین کافی یا مقاومت بدن در برابر انسولین ، رخ می دهد . همانطور که می دانید انسولین هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کند و در صورت عملکرد نامناسب می‌تواند منجر به سطوح غیرطبیعی قند خون شود. بنابراین انتخاب و مصرف تغذیه و نوشیدنی سالم نقش بسیار موثری بر  مدیریت سطح قند خون افراد به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد . چرا که به طور معمول به‌عنوان یک فرد دیابتی، بدن شما تمایل دارد که گلوکز خون اضافی را از طریق ادرار دفع کند به همین علت اغلب سبب  تکرر ادرار و کم‌آبی احتمالی می شود. دقت داشته باشید که مصرف نوشیدنی‌های مناسب به کاهش سطح گلوکز خون شما کمک کرده و خطر بروز عوارض دیابت کنترل نشده را کاهش می‌دهد. ما در این مقاله از نیتالا قصد داریم به معرفی ۵ نوشیدنی خوش طعم و در عین حال مناسب برای افراد دیابتی و خواص هریک از آن ها بپردازیم بنابراین اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به سلامت خود و دوستان خود اهمیت می دهید ، توصیه می شود که خواندن این مقاله را از دست ندهید .

 

بهترین نوشیدنی برای افراد دیابتی :

 نوشیدنی های مخصوص دیابتی ها

۱)چای :

یکی از نوشیدنی های مناسب برای نوشیدن افراد دیابتی چای است . اگر چای سیاه یا چای سبز را بدون قند یا هرگونه شیرین ‌کننده دیگر و تنها با یک ‌برش لیمو تازه بنوشید برای کمک به آرامش قبل از خواب و تنظیم سطح گلوکز خون بسیار مفید خواهد بود. چای سبز ممکن است به کاهش فشارخون و کاهش سطح LDL (کلسترول بد) کمک کند. نوشیدن چای به فرد دیابتی پیشنهاد می‌شود، زیرا حاوی پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی است. پلی‌فنول‌ها می‌توانند، کلسترول و فشارخون را کاهش دهند، سلامت عروق را بهبود بخشند. اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد .یک بررسی تحقیقاتی از فواید بالقوه چای  در مورد دیابت و مدیریت چاقی انجام شده است که طبق این مطالعه از متخصصین کشور ژاپن در می‌یابیم که افرادی که شش فنجان یا بیشتر در روز چای سبز میل می کنند ، نسبت به افرادی که کمتر از یک فنجان در هفته می‌نوشند، ۳۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرند. این آزمایش همچنین نتایج امیدوارکننده‌ای را در مورد کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع ۲ نیز نشان داده است.

 

۲)آب ساده :

2

همانطور که میدانید دو سوم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد از این رو نوشیدن مایعات به خصوص آب در طول روز اهمیت و جایگاه مهمی دارد . بنابراین توصیه می شود که در طول روز به‌اندازه کافی مایعات سالم بنوشید تا بدن خود را هیدراته و سالم نگه دارید. بدن انسان برای عملکرد بهتر و حفظ سلامت به مقدار قابل توجهی آب نیاز دارد. این موضوع امری مهم و ضروری است و تنها محدود به افراد دیابتی نمی باشد . طبق توصیه متخصصین نوشیدن آب به افراد کمک می‌کند تا دمای بدن خود را در حد طبیعی نگه دارند، در واقع نقش یک روان‌کننده را برای مفاصل ایفا می‌کند، همچنین از آسیب به کلیه جلوگیری می‌کند، گلوکز اضافی را از طریق ادرار دفع می‌کند، عملکرد شناختی فرد را بهبود می‌بخشد، به هضم غذا کمک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند. در نتیجه آب بهترین گزینه هیدراتاسیون برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است؛ زیرا فاقد قند، کربوهیدرات یا هر ترکیب دیگری است که بتواند به گلوکز تجزیه شود. نوشیدن آب کافی به دفع گلوکز اضافی از طریق ادرار کمک می‌کند. برای بیماران دیابت نوع ۲، نوشیدن آب به‌صورت روزانه به طور قابل‌توجهی تنظیم گلوکز خون را بهبود می‌بخشد و به مدیریت قند خون بیماری کمک خواهد کرد از این رو همواره توصیه می شود از نوشیدن آب غافل نشوند .

 

۳)قهوه :

3

از آن جایی که کافئین موجود در قهوه در هر فرد تاثیر متفاوتی دارد قبل از نوشیدن قهوه با پزشک خود مشورت کنید . در صورت بروز مشکل از قهوه بدون کافئین استفاده کنید. نوشیدن قهوه به افراد دیابتی بدون اضافه کردن لبنیات پرچرب مانند خامه، کربوهیدرات و انواع شیرین کننده ها توصیه می‌شود. یک فنجان قهوه سیاه بنوشید تا عملکرد مغز و میزان هوشیاری خود را افزایش دهید. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، افزایش مصرف قهوه می‌تواند باعث افزایش تولید انسولین و بهبود عملکرد این عنصر در بدن شود. این روند به دلیل بالا بودن میزان کافئین، اسید کلروژنیک و منیزیم در قهوه صورت می گیرد. این سه عنصر سبب ارتقا کیفی و کمی عملکرد سلول‌های ترشح‌کننده انسولین در پانکراس می‌شود. طبق بررسی ها و مطالعات انجام شده این موضوع مورد تایید قرار گرفته است که میان مصرف قهوه و شیوع دیابت نوع ۲ رابطه مستقیم و مؤثری وجود دارد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که روزانه یک فنجان قهوه تلخ می‌نوشند تا ۱۱ درصد کاهش می‌یابد. طبق نظر متخصصان برای اینکه بیشترین اثر مفید را از قهوه خود ببرید، بهتر است قهوه‌تان را بدون شیرین کننده  نوش جان کنید.البته توجه داشته باشید که در میزان نوشیدن قهوه خود زیاده روی نکنید.

۴)انرژی زا :

نوشیدن انرژی زا تنها زمانی به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود که دچار افت قند خون شده باشند. در این حالت برای بالاآوردن قند خون مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا سرشار از قند و کالری پیشنهاد می‌شود.

 

۵) چای بابونه :

بر اساس مطالعات انجام شده توسط بسیاری از متخصصان ، مصرف روزانه ۳ فنجان چای بابونه تا حد قابل توجهی میزان قند خون بدن را تنظیم می کند .در این مطالعات 64 بیمار مبتلا به دیابت مورد بررسی قرار گرفتند و پزشکان با تقسیم کردن این بیماران به دو گروه تحقیقات خود را انجام دادند. گروهی از این بیماران دیابتی روزانه آب و گروه دیگر روزانه چای بابونه به عنوان نوشیدنی مصرف کردند تا اینکه بعد از 2 ماه نتیجه اعلام شد. قند خون این بیماران در طول این مدت به طور مرتب چک می شدند و نتیجه همانطور که انتظار می رفت به نفع دسته ای از بیماران دیابتی بود که هر روز چای بابونه می نوشیدند و قند خون این گروه نسبت به گروه دیگر پایین تر و متعادل تر بود. گفتنی است آنتی اکسیدان فراوانی که به واسطه ی نوشیدن چای بابونه در بدن بیماران دیابتی افزایش پیدا کرده بود موجب شگفتی پزشکان شد. با افتخار باید بگوییم این مقاله که در دیلی میل منتشر شد نتیجه تحقیقات پزشکان ایرانی در دانشگاه تبریز است.

 

از جمله خواص داروئی بابونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم معدهو ورم معده است . در واقع جایگزین مناسبی برای داروهای نظیر Lozacو Zantac و .. می باشد.برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید (4 قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آبجوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش) و صبح ناشتا هستید این لیوان چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یک ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید. این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به طور کلی بهبود یابد و رفع شود .
  • تقویت قوای جنسیو اعصاب
  • ادرارآور و قاعده آور و درمان کننده کمی ترشحات‌عادت ماهیانه و تسکین درد قاعدگی
  • افزایش شیر در مادران شیرده
  • درمان کننده سردرد و میگرن
  • تسکین دردهای عضلانی

از دیگر خواص شگفت انگیز این نوشیدنی بشمار می روند .

 

فراموش نکنید که می توانید از هر کجای ایران که هستید ، خوراکی و تنقلات رژیمی ، بدون قند و کم کالری مدنظر خود را از فروشگاه بزرگ نیتالا خریداری کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید . تخفیفات ویژه نیتالا را از دست ندهید. نیتالا .

دیدگاهتان را بنویسید