سلامتی

درمان مه مغزی دیابتی!!

IMG 20230415 182908 471

آیا دیابت منجر به مه مغزی میشود؟

 

IMG 20230415 182907 263

دیابت  نوع 1 یا دیابت نوع2 به  وضعیتی گفته می شود که در آن بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا از انسولین به درستی استفاده نمی کند. انسولین (هورمونی که توسط لوزالمعده ایجاد می شود) به بدن اجازه می دهد که به عنوان انرژی از قند یا گلوکز استفاده کند. این هورمون قند خون را تنظیم می کند.  این فرآیند نقش بسیار مهمی بر بدن افراد دارد چرا که قند ، منبع اصلی انرژی برای بسیاری از سلول های بدن است. همچنین برای عملکرد طبیعی اندام ها از جمله مغز ضروری است  در واقع قند منبع اصلی سوخت مغز است. بنابراین اگر قند خون شما به دلیل دیابت از حد معمول خارج شده باشد ، ممکن است به مه مغزی دچار شوید. اما مه مغزی به چه معناست ؟؟! و چه چیزی سبب ایجاد آن می شود ؟‌ برای اطلاع کامل از این موضوع و شناخت علائم آن ،  تا پایان این مطالب با نیتالا همراه باشید .

 

مه مغزی چیست ؟

بعضی از افراد به ‌طور مداوم احساس خستگی، حواس‌پرتی و تغییر خلق‌وخوی می‌کنند و گاهی دچار مشکل غیرقابل توضیحی می‌شوند که ممکن است به‌ نوعی از «مه مغزی» مبتلا شده باشند. مه مغزی عارضه ناخواسته‌ای است که حاصل سبک زندگی صنعتی این روزهای ماست. متأسفانه امروزه، به دلیل مصرف غذاهای آماده، فراوری‌شده و گوشت‌هایی که در کارخانه‌ها فراوری می‌شوند، همچنین عادت‌های نامناسب و فعالیت‌هایی که امروزه اوقات خود را صرف آن‌ها می‌کنیم، سلامت مغز مورد تهدید قرارگرفته است. «مه مغزی»، احساس خستگی ذهنی یا گیجی است که تفکر واضح را دشوار می‌کند. چگونگی این احساس ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، اما همیشه با کاهش عملکرد شناختی همراه است. ممکن است احساس کنید مانند گذشته قادر به انجام کارهای ذهنی نیستید یا در تصمیم‌گیری مشکل‌ دارید.

IMG 20230415 182918 229

 

علائم مه مغزی چیست ؟

افرادی که به مه مغزی مبتلا هستند عموماً دچار عدم شفافیت ذهنی، عدم آرامش، بدبینی و کاهش انگیزه می‌شود. همچنین مغز مه‌آلود به‌راحتی می‌تواند انگیزه، نشاط و شادی را از بین برده و در مقابل احتمالاً علائمی همچون اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

علائم دیگر مه مغزی به شرح زیر است :

۱)عدم تمرکز

یکی از علائم رایج مه مغزی عدم تمرکز است که در این حالت فرد نمی‌تواند حتی بر ساده‌ترین فعالیت‌ها نیز تمرکز کند. همچنین حتی زمانی که تلاش می‌کند بر کار خاصی تمرکز کند نیز با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند آن را با دقت و تفکر لازم به پایان برساند. علاوه بر این، ممکن است افراد در این شرایط احساس گیجی کنند و مرتکب اشتباهات ساده‌ای هم بشوند.

۲)کاهش قدرت تفکر

زمانی که بافت‌های مغز تحت تأثیر یک بیماری زمینه‌ای یا هر بیماری دیگری قرار گیرد، قدرت تفکر فرد کاهش پیدا می‌کند. در این زمان، فعالیتی که انجام دادن آن تنها ۱۰ دقیقه زمان لازم دارد را طی ۳۰ یا ۴۰ دقیقه انجام می‌دهد و نمی‌تواند بر آن تمرکز کند.

۳) ناتوانی در انجام چند کار به‌ صورت هم‌ زمان

از دست دادن حافظه و کاهش قدرت تفکر باعث می‌شود فرد نتواند چند کار را به‌ صورت هم‌ زمان انجام دهد؛ حتی ممکن است انجام دادن یک کار ساده نیز برای او دشوار باشد، زیرا مغز این شخص نمی‌تواند بر چند فعالیت به‌ صورت هم‌ زمان تمرکز کند.

 

۴)ناتوانی در انتخاب صحیح واژگان

یکی دیگر از علائم مه مغزی ناتوانی بر مهارت‌های مکالمه و نوشتن است، در این صورت فرد نمی‌تواند واژه مناسب برای برقراری ارتباط و نوشتن مطالب را پیدا کند و احساس می‌کند لغت موردنظر را می‌داند، اما نمی‌تواند آن را به زبان بیاورد. مه مغزی گاهی اوقات باعث از دست دادن حافظه کوتاه‌ مدت می‌شود اما زمانی که این شرایط بهبود پیدا کند فرد حافظه خود را دوباره به دست می‌آورد.

 

از دیگر علائم مه مغزی می‌توان :

  • کمبود انرژی و یا خستگی
  • تحریک‌پذیری
  • سردرد شدید
  • فراموشی و ایجاد مشکل در به خاطر سپردن اطلاعات
  • انگیزه پایین، احساس ناامیدی و یا افسردگیخفیف
  • اضطراب
  • گیجی و منگی
  • اختلالات مرتبط با خواب در طول شب و یا بی‌خوابی
  • سخت بودن فعالیت‌های بدنی

اشاره کرد .

IMG 20230415 182908 471

 

چه چیزی باعث مه مغزی در دیابت می شود؟

مه مغزی اغلب به عنوان پاسخی به سطوح قند خونی که به درستی مدیریت نمی‌شوند رخ می‌دهد.در دو حالت رخ میدهد :  قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین.

قند خون بالا

انسولین به قند موجود در جریان خون افراد کمک می کند تا وارد سلول های بدن شود. زمانی که قند نمی تواند وارد سلول های بدن افراد شود، در جریان خون آن ها تجمع می شود این مورد منجر به ایجاد حالت هیپرگلیسمی یا قند خون بالا می شود. قند خون بالا می تواند به رگ های خونی افراد آسیب بزند و در نتیجه گردش خون ضعیفی داشته باشد و هنگامی که گردش خون کافی در مغز وجود ندارد، ممکن است به وضوح فکر نکنند.همچنین قند خون بیش از حد می تواند سروتونین و انتقال دهنده های عصبی را در مغز افزایش بدهد. این مواد شیمیایی معمولاً تأثیر مثبتی بر سلول های عصبی و عملکرد مغز دارند.با این حال، سروتونین بیش از حد و افزایش انتقال دهنده های عصبی می تواند اثر معکوس داشته باشد.این می تواند منجر به آسیب سلول های مغز، آسیب عصبی و التهاب در مغز شود که همگی به مشکلات شناختی مانند از دست دادن حافظه و مه مغزی کمک می کنند.

قند خون پایین

علاوه بر این، قند خون پایین، یا هیپوگلیسمی ، می تواند تأثیر مشابهی بر مغز داشته باشد که باعث ایجاد موارد زیر می شود:

  • خستگی
  • سردرد
  • مه مغزی

وقتی بدن قند یا گلوکز کافی برای انرژی دریافت نمی کند، سلول های مغز نمی توانند به درستی کار کنند. این می تواند روند تمرکز را دشوار کند. قند خون پایین می تواند به عنوان یک عارضه جانبی از داروهای دیابت، مانند مصرف بیش از حد انسولین نسبت به مقدار غذایی که می خورید، رخ دهد. قند خون نیز می تواند پس از یک تمرین شدید یا در صورت حذف وعده های غذایی کاهش یابد.

 

IMG 20230415 182905 696

درمان مه مغزی دیابتی!!

برای درمان مه مغزی به دلیل دیابت، مهم است که میزان قند خون شما در حد متعادل باشد.هدف جلوگیری از نوسانات قند خون است. به این معنا که قند خون خود را در محدوده سالم ، یعنی نه خیلی زیاد و نه خیلی کم حفظ کنید.اگر برای معالجه بیماری دیابت دارویی دریافت می کنید، داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید و دوزهای خود را کاهش ندهید یا حذف نکنید.همچنین، هرگونه دستورالعمل رژیم غذایی را پزشک شما توصیه می کند، دنبال کنید. اگر احساس می کنید مه مغزی شما در حال بهبود نیست، با پزشک خود صحبت کنید.

 

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مه مغزی با مدیریت بهتر دیابت بهبود یابد، احتمالاً نیازی به مراجعه به پزشک خود نخواهید داشت.اما اگر برای حفظ سطح قند خون سالم قدم برداشته اید، ولی بازهم  هیچگونه پیشرفتی در عملکرد شناختی مشاهده نمی کنید، با پزشک خود صحبت کنید چرا که ممکن است مجدداً، آن ها نیاز به تنظیم داروهای شما یا آزمایش های کامل داشته باشند تا سایر شرایط پزشکی مانند بیماری خود ایمنی یا افسردگی را رد کنند.

 

امیدواریم با خواندن نکات و روش های ذکر شده در این مقاله ، بتوانید قدمی بزرگ در راستای سلامتی خود و عزیزانتان بردارید . از اینکه در این مقاله نیز با ما همراه بوده اید آیا دیابت منجر به مه مغزی میشود؟

فروشگاه نیتالا ، بزرگترین عرضه کننده تنقلات و خوراکی های رژیمی و مخصوص افراد دیابتی در ایران .نیتالا.

دیدگاهتان را بنویسید