سلامتی

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان :

در گذشته دیابت نوع ۲ به عنوان بیماری بزگسالی تلقی می شد اما امروزه درحال تبدیل شدن به یک بیماری شایع در کودکان است . طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ حدود ۲۳ درصد از بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ ، قشر کودکان بودند . کودکانی که به بیماری دیابت مبتلا می شوند ، در بزرگسالی نیز با آن همراه خواهند بود زیرا دیابت نوع ۲ یک بیماری مادام العمر است  ، اما با رعایت یکسری روش های مهم می توان از افزایش آن جلوگیری کرده و آن را کنترل کرد . نیتالا بزرگترین فروشگاه ارائه دهنده ی  محصولات رژیمی و بدون قند مخصوص افراد دیابتی است که در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید تنقلات مورد علاقه ی خود ویا فرزندانتان را از آن انتخاب کرده و سفارش دهید و در کوتاه ترین زمان ممکن ، درب منزل تحویل بگیرید.  برای شناخت کامل علائم بیماری دیابت نوع ۲ در کودکان  و روش های درمان آن ، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان

بیماری دیابت نوع ۲ در کودکان:

هنگامی که میزان گلوکز در خون بسیار بالا برود کودک به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا می شود. گلوکز از فرایند تجزیه ی کربوهیدرات های دریافت شده از موادغذایی بدست می آید سپس در روده ی انسان جذب و وارد جریان خون می شود . هورمون انسولین به وسیله ی سلول های بتا در پانکراس تولید می شود و به قند خون کمک می کند . برای ورود گلوکز از جریان خون به سلول های بدن و استفاده  از آن به عنوان سوخت جهت دریافت انرژی ،  وجود انسولین امری ضروری خواهد بود . بیماری دیابت زمانی رخ می دهد که سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس نتوانند به مقدار کافی انسولین تولید کنند .

علل دیابت نوع ۲ در کودکان چیست ؟؟

۱)اضافه وزن کودکان از جمله عامل اصلی و موثر بر دیابت نوع ۲ است چرا که احتمال مقاومت به انسولین در کودکانی که اضافه وزن دارند بیشتر است . قند خون بالا در بدن عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت .

2)سابقه ی خانوادگی ‌:یکی دیگر از علت های عمده ی ابتلای کودکان به بیماری دیابت نوع ۲ ، ریشه در ژنتیک دارد. به این معنا که اگر پدر و مادر هر دو به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا باشند احتمال این که فرزند آن ها نیز به این بیماری مبتلا شود زیاد است .

3)زایمان زودرس : نوزاد نارس زود متولد شده در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می گیرد .

4)وزن کم نوزاد به هنگام تولد : نوزادی که لاغر متولد شده است و مادر آن مبتلا به دیابت بارداری بوده است ، هم مادر و هم نوزاد هر دو در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند .

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان چیست ؟

علائم بیماری دیابت نوع ۲ به تدریج ظاهر می شوند از این رو شناسایی علائم آن به طور قطعی ، امری دشوار است . علائم بروز داده شده ناشی از ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در افراد مختلف ، به گونه ای متفاوت است ، طوری که بعضی از کودکان یا افراد مبتلا به این بیماری متوجه آن نمی شوند . بنابراین توصیه می شود با بروز هریک از علائم زیر در کودک خود به پزشک متخصص مراجعه کنید  :

۱)خستگی شدید و مزمن : اگر کودک خود را به شدت خواب آلود ، خسته و بی حوصله دیدید ، به پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که تغییر میزان قند خون بر روی میزان انرژی جسمی تاثیر زیادی می گذارد و ممکن است این خستگی ناشی از همین عامل باشد .

2)تکرار ادرار : اگر بیش از حد معمول مشاهده کردید که فرزندانتان سراسیمه به طرف سرویس بهداشتی می رود می تواند ناشی از بالا بودن میزان قند خون باشد . بالا رفتن قند خون سبب می شود که قند خون اضافه وارد ادرار شود و آب بیشتری را به سمت خود بکشد . با استفاده از نوارهای بدون نسخه کتون می توان میزان کتون اضافی موجود در ادرار کودک را چک کرد.

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان

۳)تشنگی شدید :

تشنگی شدید می تواند یکی از علائم دیابت نوع ۲ در کودکان باشد .

۴)‌تاخیر در بهبود و التیام زخم ها : زخم ها و یا عفونت هایی که به کندی بهبود می یابند یکی از علائم عمده ی ابتلا به دیابت نوع ۲ است .

۵)احساس گرسنگی شدید :

از آن جایی که با ابتلای کودکان به دیابت نوع ۲ ، به میزان کافی انسولین برای تامین سوخت موردنیاز سلول های بدن وجود نخواهد داشت ؛ غذای مصرف شده در این زمان ، به بهترین منبع انرژی تبدیل می شود . از این رو کودکان شما ممکن است بیش تر از حالت معمول احساس گرسنگی کنند . به این عارضه اصطلاحا پلی فاژی یا هیپرفاژی نیز گفته می شود .

۶)‌تیره شدن پوست :

مقاومت بدن به انسولین سبب تیرگی پوست ، به خصوص پوست قسمت های زیر بغل و گردن می شود ، بنابراین اگر کودک شما مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد ممکن است سبب تیره شدن قسمت هایی از پوست او شود . این عارضه اصطلاحا آکانتوز نیگریکانس نامیده می شود .

تشخیص دیابت نوع ۲ در کودکان :

  • دیابت در کودکان بین ۱۰ تا ۱۹ سال بالاترین درصد شیوع را دارد .
  • گاهی اوقات ماه ها زمان می برد تا دیابت نوع ۲ در کودکان تشخیص داده شود چرا که علائم این بیماری به تدریج ظاهر می شوند . برای تشخیص قطعی این بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه کنید .
  • برای تشخیص بیماری دیابت نوع ۲ در کودکان ، پزشک یک آزمایش برای اندازه گیری میزان گلوکز موجود در ادرار و خون را انجام می دهد . قند خون ناشتا : اگر بالاتر از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر باشد ، نشانگر ابتلای کودک به دیابت است .

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان

درمان دیابت نوع ۲ در کودکان :

۱)کنترل میزان گلوکز خون :

والدین می توانند این کار را در جهت کنترل دیابت نوع ۲ در کودکان با استفاده از دستگاه های اندازه گیری ، میزان قند خون کودکان خود را اندازه گیری کنند .

۲)تغذیه مناسب و ورزش :

والدین جهت حفظ سلامتی فرزندان خود باید برنامه غذایی مناسبی را برای کودکان خود تهیه کرده و میزان کربوهیدرات مصرف روزانه ی آن ها را نیز کنترل کنند . داشتن فعالیت های ورزشی مداوم می تواند نقش بسیار موثری بر قند خون کودک داشته باشد و عوارض بیماری دیابت نوع ۲ را کنترل کند .

۳) بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در مصرف تنقلات زیاده روی می کنند ، بنابراین والدین باید سعی کنند علاوه بر عدم محدودیت همیشگی فرزند از مصرف این خوراکی ها به میزان کم و متعادل و زیر نظر پزشک متخصص تنقلات بدون قند و رژیمی تهیه کرده و جایگزین تنقلات مضر کنند .

۴)دریافت دارو در برخی افراد توسط پزشک و در برخی مصرف انسولین .

 

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده اید بسیار خرسندیم . با آرزوی سلامتی برای تمامی شما عزیزان . فروشگاه نیتالا.

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید