سبک زندگی, سلامتی

آیا دیابت سبب افسردگی می شود ؟؟

IMG 20230508 112512 172

دیابت و افسردگی !! آیا دیابت سبب افسردگی می شود ؟؟

 

اغلب اشخاصی که به بیماری دیابت مبتلا می شوند با نشانه هایی از بروز افسردگی رو به رو می شوند ، تحقیقات انجام شده آماری مبنی بر اینکه حدود 30 درصد از افرادی که به دیابت مبتلا هستند، افسرده شده و از مشکلات آن رنج می برند را نشان می دهند .ما در این مقاله از نیتالا قصد داریم به بررسی کامل دیابت و تاثیر آن بر افسردگی و راهکارهای مقابله با مشکلات آن بپردازیم ، برای کسب اطلاع کامل از این موضوع تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

 

IMG 20230508 112512 172

 

دیابت و افسردگی چه ارتباطی با یکدیگر دارند و چرا افسردگی بر دیابت تاثیر می گذارد؟

عده ای از افراد بر این باور هستند که شاید به این دلیل که افراد دیابتی مجبورند که مدام در رژیم غذایی باشند  و مرتبا قند خون خود را کنترل کرده و برنامه غذایی محدودی دارند ، این امر سبب می شود که روحیه ی خود را از دست بدهند و احساس افسردگی کنند .  به روایتی ارتباط میان دیابت و افسردگی بسیار پیچیده است . بر عقیده ی بسیاری از دانشمندان و پزشکان روانکاو ، بیماری دیابت بسیاری از هورمون ها و مواد شیمیایی مغز را از حالت تعادل خارج می کند و این تغییرات ممکن است باعث شود فرد برای ابتلا به افسردگی آمادگی پیدا کند. لوستمن پزشک بزرگ واشنگتنی و سایر دانشمندان دیگر بر این باور هستند که تغییرات هورمونی ناشی از افسردگی می تواند بر سطح کورتیزول در بدن تأثیر بگذارد و مقاومت در برابر انسولین را بدتر کند.به این ترتیب بیماران دیابتی که با افسردگی مقابله می کنند ، گاهی اوقات انرژی لازم برای انجام همه کارهای کوچک برای کنترل دیابت را ندارند. همچنین آنها ممکن است رژیم غذایی سالم نداشته باشند ، داروها را به موقع مصرف نکنند یا فعالیت بدنی کافی نداشته باشند. این مسئله به تنهایی می تواند بیان کننده ی این مسئله باشد که چرا افراد دیابتی به افسردگی مبتلا می شوند. در حقیقت ، لوستمن و همکارانش یک بررسی از مطالعات منتشر شده در مورد افسردگی و دیابت را بین سالهای 1980 و 2002 انجام دادند و نتیجه گرفتند که درمان شناختی رفتاری و SSRI به کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 کمک می کند که ممکن است به این دلیل باشد که بیماران در هنگام کنترل افسردگی در مدیریت دیابت خود بهتر عمل می کنند.

 

IMG 20230508 112507 984

روش های درمان افسردگی در بیماران مبتلا به دیابت :

افسردگی توسط مراقبین سلامت و پزشک تشخیص و درمان می شود. درمان افسردگی به مدیریت  دیابت  و بهبود سلامت کلی بیمار کمک خواهد کرد. دانشمندان اعلام کردند درمان افسردگی در افراد دیابتی  افسرده موجب بهبود حالات روحی  و کنترل بهتر قندخون این افراد می شود. درمان افسردگی زمان بر اما موثر است.

درحال حاضر درمان های رایج برای افسردگی عبارتند از:

  • درمان های رفتار شناختی CBT)):

این روش نوعی روان درمانی یا گفتگو و مشاوره است که به افراد کمک می کند سبک تفکر خود را تغییر دهند. در این نوع درمان سعی می شود رفتارهایی را که موجب افسردگی فرد می شوند، تغییر دهند.

  • بازدارنده های انتخابی بازجذب سروتونین SSRTs)):

مصرف اين داروها بر روی سطح يک ماده شيميايی در مغز به نام “سروتونين” اثر می گذارند. از انواع اين ضد داروها می توان به سيتالوپرام یا (Celexa)، فلووکسامين، پاروکستين و فلوکسیتين(Prozac) و sertraline یا Zoloft اشاره کرد. عوارض جانبی اين داروها معمولاً اندک و شدت آن ها کم است و شامل مشكلات معده، مشکلات خواب ، مشکلات جنسی ، سردرد ، اضطراب و تغييرات وزن می باشد.

  • بازدارنده های باز جذب سروتونین و نوراپی نفرین SNRTS))

نوعی از داروهای ضد افسردگی مشابه با SSRIها می باشند، اين داروها بر روی ميزان سروتونين و ماده شيميايی ديگری در مغز به نام نوراپی نفرين تأثير می‌ گذارند و اين داروها شامل دولوکستين (Cymbalta)و ونلافاکسين (Effexor)هستند. عوارض جانبي اين داروها نيز معمولاً کم و شامل عوارضی مانند به هم خوردگی معده، مشکلات خواب، مشکلات جنسی، سردرد، اضطراب، سرگیجه و ضعف می باشد.

  • سازنده های نوراپی نفرین و سروتونین (NaSSAs)

از جمله عوارض اين دسته از داروها که شامل ميرتازپين (Remeron)می باشد می توان به مشکلات خواب، اضطراب، اغتشاش معده و سرگيجه اشاره کرد.

برخی از داروهای ضد افسردگی دارای عارضه ی جانبی افزایش وزن هستند این نوع  درمانها برای افراد به دیابت مبتلا مناسب نمی باشند، این درمانها شامل:

Tricyclics، سه حلقه ای ها

Monoamine oxidase inhibitors (MAOIs)، مهار کننده های مونوآمینواکسیداز

Paroxetine (Paxil), an SSRI6، پاروکستین

Mirtazapine (Remeron)، میرتازپین

در حالیکه  درمانهای  افسردگی معمولاً به خوبی توسط بیماران تحمل شده و ایمن هستند  اما توصیه ی ضروری ما به همه ی بیماران این است که درباره ی تأثیرات وعوارض جانبی این داروها  با متخصصان سلامت و پزشک دیابت خود مشورت کنند. پاسخ همه ی افراد  به این درمان ها مشابه نیست تأثیر داروهای افسردگی ممکن است پس از چند هفته ظاهر شوند و گاهی لازم است مصرف دارو همراه با مشاوره  حتی پس از برطرف شدن علایم ادامه یابد. برای رسیدن  به حداکثر تأثیر و کمترین  عوارض جانبی گاهی لازم است دوز داروها تنظیم شده یا نوع  آن ها تعویض شود.

 

 

روش های موثر در کاهش تنش روانی !

ارتباط بیمار با اعضای خانواده، همکاران و گروه دوستان، عامل حیاتی در احساس خوب بودن می باشد و منجر به مدیریت مؤثرتر بیماری می شود. افرادی که به تنهایی زندگی می کنند و فاقد چنین شبکه حمایتی هستند، احساس بدی داشته و نمی توانند بیماری خود را به نحو مؤثری مدیریت نمایند.

  • قند خون بالا، موجب تنش روانی زیاد می شود، از این سو فرد می تواند تنش خود را با داشتن رژیم غذایی مناسب، انجام فعالیت های بدنی منظم، داشتن خواب کافی و ورزش های آرام بخش و هوازی از جمله یوگا ، کاهش دهد.
  • استفاده از آرام سازی مؤثر است. روش های مختلفی برای آرام سازی وجود دارند: الف) تمرین های تنفسی: روی زمین دراز بکشید و عمیق نفس بکشید، در دم و بازدم عمیق عضلات خود را شل کنید. این تمرین را 5 تا 20 دقیقه در روز انجام دهید. ب) روش آرام سازی پیشرونده: در این روش شما عضلات خود را منقبض و سپس به طور متوالی شل می کنید.

 

 

  • به دنبال انرژی مثبت باشید . افکار بد خود را با افکار خوب جایگزین کنید. برای این کار می توان به شعر، دعا یا مطالب مثبت ، مفید و انرژی بخش دیگر روی آورد.
  • عضو گروه های حمایتی کمک کننده شوید . دانستن این مطلب که افراد دیگری نیز به بیماری دیابت مبتلا هستند به آن ها کمک می کند تا کمتر احساس تنهایی نمایند. همچنین می توانند از روش های انطباقی که دیگران بکار برده اند، استفاده کند. و اطلاعات و دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند .داشتن دوستانی در گروه های حمایتی باری از تنش روانی ناشی از دیابت را در شما کم می کند.

 

امیدواریم  خواندن این مقاله مفید واقع شده و با به کارگیری این روش ها بتوانید قدم بزرگی در مقابله با بیماری دیابت و ابتلا به افسردگی خود و عزیزانتان بردارید . فراموش نکنید که در هر ساعت شبانه روز و از هر نقطه از ایران عزیز که هستید می توانید مرغوب ترین و بهترین تنقلات و خوراکی های رژیمی ، کم کالری و بدون قند مخصوص افراد دیابتی را از فروشگاه بزرگ نیتالا سفارش داده و در اسرع وقت درب منزل دریافت کنید . با آرزوی سلامتی برای تمامی شما مهربانان . نیتالا

 

دیدگاهتان را بنویسید